Het importeren van een auto uit Duitsland is geen hogere wiskunde, maar specialistische kennis vereist het wel. Er zijn een aantal zaken waarop je flink nat kunt gaan. Op deze zes punten moet je bij auto-import goed letten.




1: Technische keuring

Na het zoeken van de droomauto begint de import in Duitsland met een uitvoerige kwaliteitscontrole van de auto. Het is niet alleen belangrijk om te kunnen vaststellen of de auto schade heeft gehad, maar ook een technische keuring kan duizenden euro's schelen. Zo hebben wij zelf meegemaakt dat de automaat van een één jaar oude auto van een van de Duitse premium merken niet goed functioneerde. Doordat we dat tijdig aanhangig hebben gemaakt, bespaarden we de klant daarmee vervangingskosten van 4.000 euro. Hoe jong een auto ook is, er kunnen altijd onvoorziene en kostbare mankementen aan zitten.


rdw keuring
Met de import auto op het RDW-Keuringstation

2: Controle kilometerstand

Voor de (rest)waarde van de auto zijn een juiste kilometerstand en sluitende onderhoudshistorie noodzakelijk. Onderzoek heeft vastgesteld dat bij maar liefst 1 op de 3 Duitse auto's de kilometerstand niet klopt. De Bovag denkt dat dit bij naar ons land geïmporteerde Duitse auto's zelfs op 50 procent ligt. Er zijn verschillende manieren om de kilometerstand te controleren zoals via het onderhoudsboekje (kan vervalst zijn) en de (apk-)keuringspapieren.


3: De BPM-aangifte

Het belang van de BPM-aangifte wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Dit is tegenwoordig een ingewikkeld papierwerk waarbij de netto cataloguswaarde, de CO2-uitstoot en de opties en extra's van de auto een rol spelen. Een verkeerde aangifte of uitgaan van de aangifte van de belastingdienst is vaak een dure grap. Overigens moet u ook aangifte doen als u geen BPM verschuldigd bent.


4: Met Duits kenteken de grens over

Veel mensen maken de fout met het Duitse Kurzzeitkennzeichen of Exportkennzeichen de Nederlandse grens over te rijden. Dit is verboden en de politie en de douane controleren hier streng op. Als u de auto met een Duits kenteken terugrijdt, zorg er dan voor dat vanaf de grens passend transport geregeld is. Dit om een naheffing van de belasting en een boete te voorkomen.


5: In Duitsland apk-keuren

De Duitse apk-keuring (van de TÜV) wordt tegenwoordig bij import overgenomen en is twee jaar geldig. Het loont daarom om de auto nog in Duitsland te laten keuren.


6: Het koopcontract

Lees het koopcontract goed door. Hierin kunnen zaken staan die nadelig voor u zijn. Op een auto die im Kundenauftrag wordt verkocht, hoeft het autobedrijf geen garantie te geven, terwijl een auto uit voorraad wettelijk één jaar garantie heeft. Die garantie is grensoverschrijdend. Ook kunnen er andere beperkende voorwaarden in het contract staan.


Er zijn dus nogal wat specialistische zaken waar u bij de import van een auto op moet letten. Als u zeker wilt weten dat u de beste zaak doet én een eerlijke auto koopt, kunt u de import het beste over laten aan de specialisten van Import Auto's. Wij helpen u graag verder.