Het importeren van een auto uit Duitsland biedt veel voordelen. Bij onze oosterburen is meer keuze (het wagenpark is 5,5 x zo groot) en auto's zijn er vaak veel beter uitgerust. Maar we zouden geen Nederlanders zijn als we de besparing op de bpm niet als het grootste voordeel zien. Reken dit van tevoren goed om niet voor verrassingen te komen te staan.



Bij auto-import uit Duitsland komen nogal wat onzekerheden kijken. Als je de vaktaal niet beheerst of de mores van Duitse autobedrijven en dealers niet kent, loopt de gemiddelde Nederlander al snel vast. Verder kun je met de juiste ervaring in Duitsland de beste verkoopprijs bedingen. Maar laten we vooral niet vergeten dat het uit Duitsland importeren van een mooie Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Volkswagen of ieder ander merk ook leuk is vanwege de zoektocht naar een 'nieuwe' auto op zich en de potentiële geldbesparing.


BPM berekenen

Omdat auto-import voornamelijk om financieel voordeel draait is vooral de bpm-berekening van belang. Dat is naast het transport, de RDW-keuring en de tenaamstelling de grootste kostenpost. Tegelijkertijd biedt juist het bpm-bedrag kans op het grootste voordeel.


De juiste methode

Voor het berekenen van de te betalen bpm bij auto-import zijn verschillende methoden: volgens leeftijd en vervolgens een afschrijvingstabel, volgens koerslijst, aan de hand van de CO2-uitstoot en aan de hand van het historische bpm-bedrag. De te betalen bedragen zijn per methode verschillend en hangen van de auto en het bouwjaar af. Als je de verschillende manieren van tevoren naast elkaar zet, weet je precies welke de grootste besparing oplevert en daarom is het uiteindelijk allemaal te doen.