Cadillac heeft in Europa nooit potten kunnen breken. Dat weerhoudt het merk er niet van om met de introductie van de Cadillac CTS-V de gevestigde orde onder de supersedans, de BMW M5 en de Mercedes E63 AMG, het nakijken te geven.
De nieuwste Cadillac zet de auto's die in het segment van de achterlijk snelle limousines al jaren de dienst uitmaken, op afstand. En flink ook. De 6,2-liter V8 van de Amerikanen schopt het dankzij een supercharger tot een vermogen van 640 pk (en 855 Nm trekkracht). Laat dat inderdaad maar even tot u doordringen. Het is bijvoorbeeld veel meer dan zijn grote concurrenten, de BMW M5 (560 pk) en de Mercedes E 63 AMG (zelfs in de supersnelle S-uitvoering komt die niet verder 585 pk) ophoesten. Maar dat niet alleen. Met dit vermogen stelt deze AMG-eter ook erkende sportauto's als de Lamborghini Gallardo (560 pk) en de Ferrari 458 Italia (570 pk) in de schaduw. Het vermogen van de Caddy is zelfs gelijk (en hierna laten we de vergelijkingen even voor wat ze zijn) aan dat van de supersportauto Lamborghini Murciélago.
320 Km/u
Goed, 640 pk dus. Op de achterwielen ook nog. Dat maakt de Cadillac CTS-V op voorhand nog spectaculairder dan de kille cijfers al doen vermoeden. Hier komen ze: van 0 naar 100 km/u in slechts 3,7 seconden en een topsnelheid van 320 km/u. Voor de Amerikanen telt het herenakkoord (maximaal 250 km/u) dat de Duitse fabrikanten onderling met elkaar hebben afgesproken niet. De Caddy gaat d'r op en d'r over op de Autobahn. Daarbij hoeft de bestuurder zich niet druk te maken over het schakelen, want dat gebeurt met een achttraps automaat.
Koolstofvezel
Om al het geweld in goede banen te leiden heeft Cadillac het topmodel van de CTS-serie flink aangepast. De CTS-V onderscheidt zich optisch met een koolstofvezel motorkap. Kopers kunnen verder kiezen voor nog meer van deze lichtgewicht plaatdelen, waaronder de luchtinlaat, de windsplitter en de achterspoiler. Daarnaast heeft Cadillac de wielophanging op het enorme prestatiepotentieel aangepast en zelfs afgestemd op circuitgebruik. Datzelfde geldt voor de remmen van Brembo. Tenslotte draagt ook de 25% stijvere carrosserie bij aan het weggedrag. Eigenaren van een BMW M5 of Mercedes E 63 AMG blijft vernedering nog wel even bespaard: de Cadillac CTS-V komt pas in het voorjaar van 2016 naar Europa.

De zogenaamde powerbulge zit er niet voor niets. De 6,2-liter V8 met compressor eronder levert 640 pk.
Door de Recaro kuipstoelen straalt de Cadillac CTS-V ook binnenin pure snelheid uit.