De nieuwe Mercedes G-klasse is vanaf deze maand in ons land leverbaar. Thuisland Duitsland heeft de G-klasse echter al sinds februari in de showrooms. Daarmee is Mercedes karakter-auto ideaal om uit Duitsland te importeren.



Krap 40 jaar (vanaf 1979) was de oorspronkelijke Mercedes G-klasse op de markt. De auto heeft in die periode een ijzersterk imago opgebouwd en Mercedes heeft er bij de diverse facelifts dan ook voor gewaakt om het ontwerp teveel aan te passen. Slechts de techniek en het interieur van het designicoon zijn door de jaren heen gemoderniseerd. De introductie van het eerste compleet nieuwe model was voor fans wereldwijd dan ook een spannende gebeurtenis. Mercedes heeft er wijselijk voor gekozen het ontwerp te evolueren in plaats van te zorgen voor een revolutie op dit gebied. De herkenbare, hoekige vormgeving zijn dan ook gebleven, inclusief de ronde koplampen en brede grille. Waar de laatste jaren achterlichten vanwege veiligheidseisen in het algemeen steeds groter werden, kunnen deze nu dankzij de toepassing van led-techniek weer compact zijn. Hiermee is het klassieke uiterlijk van de nieuwe G-klasse compleet.

 

Grote displays

Hoe retro zijn uiterlijk ook moge zijn, aan de beleving van de nieuwe G is niets klassieks. Zo heeft het interieur een 12,3 inch groot display, in de rijker uitgeruste varianten zelfs in duplo aanwezig. De nieuwe G-klasse is 5,3 centimeter langer en Mercedes heeft de stoelen van de tweede zitrij verder naar achteren geplaatst, waardoor de achterpassagiers vijftien centimeter meer beenruimte hebben. Voorin hebben de inzittenden 3,8 centimeter extra. .

 

Mercedes G-500

Hoewel de G-klasse bij veruit de meeste kopers alleen asfalt zal zien, is het toch fijn om te weten wat hij kan als de nood aan de man/vrouw is. De maximale hellinghoek is 31 graden en voor water met een diepte tot 70 centimeter haalt de G zijn neus op. Is het modderig, dan kan daar zelfs nog tien centimeter bij. Camera's rondom de auto vergemakkelijken manoeuvreren in het terrein. Bij parkeren komen deze uiteraard ook van pas. Als eerste komt de Mercedes G 500 op de markt. Zijn 4.0 bi-turbo V8 is 422 pk en 610 Nm sterk. De motor is gekoppeld aan een negentraps automaat. De verdeling van de aandrijfkracht voor:achter bedraagt 40:60.

 

Besparen op de hoge Nederlandse prijs

De Nederlandse vanafprijs bedraagt maar liefst 176.905 euro, maar wie in Duitsland winkelt voor een drie maanden jonge occasion kan hierop een hele hoop geld besparen. Dit dankzij de nieuwe bpm-wetgeving die kopers van bijna nieuwe auto's in het buitenland meer dan ooit korting geeft op deze luxe aanschafbelasting. In Europees verband is bovendien geregeld dat fabrieksgarantie binnen de EU persoonlijk overdraagbaar is, dus in Nederland heb je dezelfde zekerheden op je vanuit Duitsland geïmporteerde Mercedes G-klasse.