De Fransen hebben begin dit jaar na lange tijd weer een sportauto geïntroduceerd. Een succes, want de Alpine A110 Première Edition was binnen enkele dagen uitverkocht. Wie echter nog dit jaar van deze speciale versie van de Alpine A110 wil genieten, kan in Duitsland terecht. Daar staan nog een handvol exemplaren te koop die geschikt zijn om als occasion te importeren.



Alpine heeft de lang verwachte A110 eerst in een gelimiteerde oplage van 1.955 exemplaren (dit aantal refereert aan het introductiejaar van de oorspronkelijke Alpine A110) geproduceerd als extra rijk uitgeruste Première Edition. De opvolger hiervan staat pas voor 2019 op de rol. Ons land kreeg de beschikking over 80 van de 1.955 exemplaren die in 2017 echter al binnen vijf dagen waren uitverkocht. En dan te bedenken dat deze auto's pas dit voorjaar zijn uitgeleverd. De veel grotere Duitse markt kreeg meer Alpines toebedeeld en gelukkig staan in Duitsland nog een handvol exemplaren te koop. Deze auto's kunnen daarom als occasion worden geïmporteerd. Kopers hebben dan niet alleen een zeer exclusieve auto, maar besparen ook nog eens duizenden euro's op de import vanwege korting op de bpm. Daarbij genieten zij echter dezelfde fabrieksgarantie als in Nederland nieuw geleverde exemplaren, omdat deze dankzij Europese regelgeving grensoverschrijdend is. Op deze manier snijdt het mes bij import uit Duitsland aan verschillende kanten.

 

Licht, wendbaar en snel

De moderne Alpine A110 is een sportauto in de geest van zijn illustere voorganger. Denk snelheid en wendbaarheid door een laag gewicht in combinatie met een compacte krachtige middenmotor. De nieuwe Alpine A110 beschikt over een 1,8 liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 252 pk. Die is gekoppeld aan een geautomatiseerde zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling. Omdat de A110 een gewicht heeft van slechts 1.080 kilogram is het mogelijk ermee in slechts 4,5 tellen van 0 naar 100 km/u te accelereren.

 

Renault Sport

De techniek is afgesteld in samenwerking met ingenieurs van moederbedrijf Renault-Nissan, afdeling Renault Sport. De race-achtergrond van het merk wordt verder onderstreept door de compleet vlakke onderkant van de auto die achter eindigt in een diffuser (windgeleider) die een (vaak ontsierende) achterspoiler overbodig maakt. Die bodem zorgt op hoge snelheid namelijk al voor voldoende neerwaartse druk. Andere elementen uit de autosport zijn de achter de vooras geplaatste tank (voor de optimale gewichtsverdeling) en veel lichtgewicht onderdelen, waaronder remklauwen van Brembo, aluminium wielen van Otto-Fuchs en Sabelt kuipstoelen. Al deze eigenschappen maken de Alpine A110 een begerenswaardige sportauto en een bovendien, die met zijn gunstige pk-gewichtverhouding van 4,3 kg/pk en een moderne viercilinder turbomotor helemaal voldoet aan de duurzame eisen van deze tijd.