Skoda heeft een gloednieuwe compacte SUV in het programma, de Karoq. De twee-eiige tweelingbroer van de Seat Ateca is sinds november op de markt. Daarmee zijn de eerste exemplaren vanaf maart 2018 rijp om als geldbesparende import-occasion uit bijvoorbeeld Duitsland te importeren.



Het Volkswagen-concern timmert stevig aan de weg als het gaat om de hippe SUV. Ook niet zo gek als je nagaat dat dit segment de afgelopen tien jaar met maar liefst 430% is gegroeid. Na de recent geïntroduceerde Volkswagen Tiguan, de Seat Ateca en de Skoda Kodiaq, heeft de fabrikant eind vorig jaar een model onder die laatste op de markt gebracht.

 

Opvolger Skoda Yeti

De Karoq is de opvolger van de Skoda Yeti, een wat eigenzinnig model dat het midden hield tussen een stationwagon en een SUV. De Karoq is zestien centimeter langer dan de Yeti en verder iets breder en lager, waardoor hij een meer gestrekt silhouet heeft. Bovendien is de wat olijke vormgeving van de Yeti vervangen voor strakke lijnen. Het resultaat wordt kennelijk gewaardeerd, want de lezers van het toonaangevende Duitse magazine auto motor und sport hebben de Skoda Karoq pas tot de mooiste SUV in zijn klasse gekozen. De plaatsen twee en drie gingen naar achtereenvolgens de Mazda CX-5 en de Mercedes GLA.

 

Veel bagageruimte

Het ruimtegevoel in de Skoda Karoq is in orde. Zowel benen als schouders hebben genoeg plaats, meer als in voornoemde Yeti. Met behulp van de neerklapbare achterbank is het volume van de laadruimte variabel tussen 521 en 1.630 liter. Er is echter ook een optionele verstelbare achterbank, waarmee de inhoud van de bagageruimte varieert van 479 tot 588 liter. Tenslotte is het zelfs mogelijk deze achterbank in zijn geheel te verwijderen waardoor de Karoq 1.810 liter kan opslokken. In de passagiersruimte trekt een in de middenconsole geplaatst 9,2 inch groot scherm van het infotainment-systeem Columbus de aandacht. Het is high-tech en laat zich eveneens met gebaren bedienen.

 

Motoren

Het motorenaanbod voor de Skoda Karoq start met een 1.0 TSI (115 pk) en een 1.5 TSI met 150 pk (beide benzine). Dieselrijders hebben keuze van een 1.6 TDI met 115 pk tot een 2.0 TDI met 150 pk. Af-fabriek levert Skoda de Karoq met een handgeschakelde zesbak, maar een zeventraps DSG is eveneens leverbaar. De standaarduitrusting bestaat uit onder meer airco, 16 inch lichtmetalen wielen, cruise control, Front Assist en parkeersensoren achter.

 

Skoda Karoq importeren

Hoewel de eerste exemplaren van de Skoda Karoq in ons land pas eind januari zijn uitgeleverd, is hij bij onze oosterburen al sinds november op de markt. Zo gauw testexemplaren wat kilometers op de klok hebben en een auto drie maanden oud is, is hij geschikt om als occasion vanuit Duitsland te importeren. Hiermee besparen Nederlandse kopers veel geld op de bpm, terwijl zekerheden zoals fabrieks- en mobiliteitsgarantie gewoon behouden blijven. Deze zijn pan-Europees overdraagbaar.