Audi heeft de tweede generatie van de Q7 aangekondigd. De enorme SUV is stukken lichter en daardoor ook zuiniger geworden. De marktintroductie staat voor komende zomer gepland.
Hoewel de nieuwe Q7 vanzelfsprekend een ander uiterlijk heeft, is de enorme gewichtsbesparing die Audi bereikt heeft, het grootste nieuws. Afhankelijk van het motortype zet de Q7 tot 325 kg minder op de schaal. Dit zorgt niet alleen voor een lagere houderschapsbelasting, maar levert aan de pomp ook nog eens een enorm voordeel op. Volgens de fabrikant zijn de diesels 23% zuiniger en de benzinemotoren zelfs 28%. De gewichtsbesparing is onder meer te danken aan een nieuwe, lichtere bodemplaat die de Q7 met de aanstaande Bentley SUV deelt. Als eerste van de Volkswagen Group krijgt de Audi hierover de beschikking.
Virtuele cockpit
Uiterlijk is de tweede generatie Q7 vooral te herkennen aan de nieuwe, hexagonaal gevormde grille. Net als bij de facelift van de Audi Q3 is de omlijsting daarvan tot aan de koplampen doorgetrokken. Binnenin valt op dat het dashboard voortaan optisch horizontaal gescheiden wordt door een lijn van links naar rechts die de ventilatieopeningen herbergt. Verder krijgt de SUV, in plaats van analoge instrumenten, de beschikking over de virtuele cockpit die het merk in de derde Audi TT heeft geïntroduceerd.
Concurrenten
Noemenswaardig is verder dat de opvolger van de Q7, die niet bepaald om zijn bescheiden afmetingen bekend staat, iets minder groot is (15 mm smaller en 37 mm korter). Desondanks belooft Audi meer interieurruimte, waaronder 23 mm meer hoofdruimte. De Audi Q7 concurreert met modellen als de Porsche Cayenne, de Volkswagen Touareg, de BMW X5 en de Mercedes M-klasse.
De nieuwe Audi Q7 is herkenbaar aan de hexagonale grille die het merk pas op de Q3 facelift heeft geïntroduceerd.
Het interieur van de Q7 heeft voortaan dezelfde virtuele cockpit als de derde generatie Audi TT.