Bijtelling auto van de zaak

Betalen voor het privégebruik van een auto van de zaak. Bijtelling is het bedrag dat bij het loon opgeteld dient te worden indien de auto van de zaak privé wordt gebruikt. Het dient alleen betaald te worden als het privégebruik meer dan 500 kilometer per kalenderjaar bedraagt. Normaliter is de bijtelling 25% van de catalogusprijs van de auto (dus de showroomprijs). Afhankelijk van de hoeveelheid CO2-uitstoot van de auto kan er sprake zijn van lagere bijtelling.


Bijtellingsverschillen in 2015 en 2016
 

In 2015 verandert er ten opzichte van 2014 niets aan het aantal categorieën verminderde bijtelling. We houden dus, afhankelijk van de  CO2-uitstoot, 5  bijtellingspercentages, 4% (volledig elektrisch), 7% (semi-elektrisch), 14%, 20% en 25%. Vanaf 2016 verdwijnt er een bijtellingscategorie en vindt er een wijziging plaats in bijtellingspercentages. Per 1 januari 2016 zijn er nog 4 bijtellingscategorieën: 4% (volledig elektrisch), 15% (semi-elektrisch) en verder 21% en 25%.


Aanscherping CO2-grenzen voor verlaagde bijtelling 

Vanaf 01 januari 2015 zijn, met uitzondering van de 4% en 7% bijtellingscategorieën, de grenswaarden voor de verminderde bijtelling aangescherpt. De grenswaarden zijn voor benzine en diesel ook voor het eerst hetzelfde. De 14%-bijtelling geldt voor auto’s met een CO2-uitstoot van 51 t/m 82 g/km (voorheen benzine 51 t/m 88 g/km, diesel 51 t/m 85 g/km) en de 20% bijtelling geldt voor auto’s met een CO2-uitstoot van 83 t/m 110 g/km (voorheen benzine 89 t/m 117 g/km, diesel 86 t/m 111 g/km).

Vanaf 01 januari 2016 gaat het aantal bijtellingscategorieën van vijf naar vier en veranderen deels de bijtellingspercentages en CO2-grenswaarden. De 4% bijtellingscategorie voor volledig elektrische auto’s (0 g/km CO2 uitstoot) blijft. Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 t/m 50 g/km (in de praktijk semi-elektrische auto’s) gaat het bijtellingspercentage van 7 naar 15%. Auto’s met een CO2-uitstoot van 51 t/m 106 g/km komen in de 21% bijtellingscategorie en auto’s die meer uitstoten in de 25% bijtellingscategorie. Zie ook onderstaand overzicht. Auto's die in Duitsland voor 01-01-2016 zijn geregistreerd vallen dus onder de regelgeving van 2015. Ideaal dus om ook uw Hybride auto te gaa importeren.


Bijtelling in percentages van de cataloguswaarde, afhankelijk van CO2-uitstoot

CO2-grenzen in g/km 

2015 

 

2016 

  CO2-uitstoot in g/km   CO2-uitstoot in g/km

Alle auto's 

van - t/m Alle auto's van - t/m
4% bijtelling (voll. elektrisch) 0 4% bijtelling (voll. elektrisch) 0

Benzine en diesel

van - t/m

Benzine en diesel

van - t/m
7% bijtelling 1 - 50 15% bijtelling 1 - 50
14% bijtelling 51 - 82 21% bijtelling 51 - 106
20% bijtelling 83 - 110 25% bijtelling > 106
25% bijtelling > 110    

 

Geldigheidsduur bijtellings-percentage 

Het bijtellingspercentage dat geldt bij de datum eerste toelating van de auto (de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld (zowel in Nederland als in Duitsland)) blijft gelden gedurende 60 maanden (gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname). Hierbij zijn eigenaar- en gebruikerswisselingen niet relevant, net als het wel of niet onder de bijtelling vallen. 

Dus een benzine-auto met een CO2-uitstoot van 105 g/km die op 1 februari 2015 voor het eerst in gebruik wordt genomen houdt tot en met februari 2020 (5 jr) het 20% bijtellingspercentage. Als de auto in maart 2020 nog als zakenauto wordt ingezet, dan gaat dit conform de dan geldende bijtellingsregelgeving.

Voor alle auto’s die onder de oude regeling vallen (dus met een datum eerste toelating van voor 1 juli 2012) gaat de termijn van 60 maanden niet op, tenzij de auto op of na 1 juli 2012 van zowel eigenaar als gebruiker is gewisseld. In dat geval blijft het voor 1 juli 2012 geldende bijtellingspercentage niet onbeperkt maar slechts tot 1 juli 2017 van toepassing.


Youngtimers 

Voor auto’s van 15 jaar en ouder blijft de Youngtimer regeling gelden. Voor deze auto's geldt een bijtelling van 35% van de dagwaarde van de auto.


Geen bijtelling als zakelijke auto niet privé gebruikt wordt 

Als de zakelijke auto niet of minder dan 500 km per jaar privé gebruikt wordt, hoef je geen bijtelling te rekenen. Maar de Belastingdienst verwacht wel dat je dat aan kunt tonen. In de praktijk betekent dit het bijhouden van een rittenregistratie. Er moet een verklaring geen privegebruik auto ingeleverd worden. Deze verklaring is digitaal beschikbaar op de site van de belastingdienst.

Referenties van klanten

  • BMW X3 X-DRIVE 3.5D High Ex.

    BMW X3 X-DRIVE 3.5D - auto importeren uit Duitsland
    Na een kleine zoektocht langs diverse, meestal grotere importbedrijven, via mijn collega bij uw bedrijf uitgekomen. Hij heeft recent bij jullie een auto geïmporteerd en was zeer te spreken over de klantvriendelijkheid en flexibiliteit bij zijn aankoop. Daarom de stoute schoenen aangetrokken en contact gezocht nadat ik een fraaie, rijk uitgeruste BMW X3 op mobile.de had gevonden bij een niet-BMW dealerbedrijf met een verrassend lage prijs. Hierna alles uit handen kunnen geven aangaande keuring, RDW registratie, vervoer, inbouw alarm etc. Tevens oude BMW X3 door jullie laten verkopen. Kortom, geen gedoe, snelle afhandeling, scherpe prijstelling en kwaliteit tot in de puntjes geregeld. En als klant sta je daadwerkelijk centraal, worden zorgen bij je weggenomen tot aan thuisbreng-service aan toe, waarvoor dank Peter-Hugo. Enige minpunt in verhaal is dat mijn vrouw erin gaat rijden. Zal ik jullie niet aanrekenen. Tot een volgende keer!
     
    met vriendelijke groet
    Frank van der Vet
  • Audi RS7 uit 2017

    Audi RS7 uit 2017 importeren

    Na lang zoeken de juiste Audi RS7 's avonds om 23.00 gevonden (net nieuw op mobile.de)
    9.00 's ochtends Jeroen van Auto import Trading gebeld: om 12.00 stond na snel schakelen de handtekening onder het koop contract!
    Transparant over kosten, razendsnel, betrouwbaar en met een vleugje humor: 2 weken later kon ik 'm ophalen: een bom van een auto en zeker 15.000 € bespaard!

    Tevens: de verkoop van de auto die ik eerst reed kon ik ook aan deze gasten overlaten, ook weer transparant en strak geregeld, ze regelen de maximale prijs voor je inruiler, zonder omkijken.


    Dit is de weg die je moet bewandelen als je geld,tijd en moeite wil besparen op de aanschaf van een occasion uit duitsland.

    Groet,

    Daan van den Heuvel, Tandtechnicus uit Helvoirt

  • Ferrari FF - 6.3 V12 HELE

    Ferrari FF - 6.3 V12 HELE uit 2011

    Na wat importpartijen te hebben vergeleken bij Auto Import Trading uitgekomen. Wat voor mij belangrijk was is dat ze een gedeelte konden meefinancieren zodat dit voor mij wat extra zekerheid gaf bij de aankoop van deze auto. Ook het feit dat ze zelf iedere auto keuren bij de dealer in Duitsland gaf mij een veilig gevoel. Ik kan geen enkele puntje van kritiek geven omdat ze gewoon doen wat ze zeggen. Ik kan iedereen aanbevelen die een auto wil importeren uit Duitsland om met deze profs in zee te gaan.

    Jeffrey Witteveen

  • Bentley Flying Spur

    Bentley Flying Spur

    "Ik wil jullie bedanken voor de zeer correcte manier van werken. Het voordeel dat jullie voor ons behaald hebben was ruim 35.000 euro ten opzichte van het aanbod in Nederland. Bedankt voor jullie flexibiliteit en zeer professionele manier van werken! Voor mij gaf de doorslag dat jullie de auto's zelf op locatie gaan keuren en pas betalen als de auto gezien en goedgekeurd is. Graag tot een volgende keer."

    Groet, Dhr van Zadelhoff

     

  • BMW X6 - M50d

    Een BMW X6 - M50d uit 2015 importeren uit Duitsland

    Na wat wikken en wegen toch gekozen om deze auto uit Duitsland te laten importeren. Na expliciet zoeken voor een BMW X6 met een M50d motor, deze auto gevonden op de Duitse auto website www.mobile.de.
    Gebeld met Peter Hugo de Groot van Auto Import Trading BV met het verzoek of hij verder wilde informeren naar de auto voor mij. Gelijk werd er contact gelegd met de verkopers uit Duitsland waarna binnen 48 uur de handtekeningen zijn gezet onder de koopovereenkomsten.
    Auto Import Trading BV zou verder alles regelen: een aankoopkeuring ter plekke in Duitsland, het terugbrengen van de auto naar Nederland, het aanvragen van de kentekenplaten alsmede het verzorgen van de BPM aanslag.
    Ter plekke werden mij nog extra foto's gestuurd middels Whatsapp aangaande extra aandachtspunten die ik had. Telefonisch werden mij de laatste bevindingen doorgeven zodat al mijn vragen aangaande de aankoopkeuring werden beantwoord.
    Ongeveer 2 weken na het ondertekenen van de koopovereenkomst kon ik de auto ophalen bij het bedrijf. In zo goed als perfecte staat en zo'n 12.000 euro bespaard.

    De service van Auto Import Trading BV is gemoedelijk, professioneel en humoristisch. Zeker aan te raden als het gaat om de aanschaf van een gebruikte auto uit Duitsland.

    H. Nguyen uit Dinteloord

  • Audi RS5 Cabriolet

    Audi RS5 Cabriolet - Auto Importeren Duitsland

    Ik kan heel kort zijn over de sevice van Peter-Hugo en Jeroen. No nonsens, ze doen wat ze beloven en geven de klant veel vertrouwen door zelf naar Duitsland af te reizen om aldaar een aankoopkeuring te doen. Dit was voor mij een heikel speerpunt wat bij andere importeurs niet mogelijk was. Ook de niet goed geld terug garantie geeft je als koper natuurlijk extra veel zekerheid.
    Ik kan een ieder aanraden om te kiezen voor Auto Import Trading BV gezien de persoonlijke en betrouwbare service die zij bieden.

    Met vriendelijke groet,

    Marien van Ouwerkerk