Rekenvoorbeeld bpm 2019 op basis van CO2-uitstoot
Als u een jonge occasion uit bijvoorbeeld Duitsland importeert moet u daar nog bpm over betalen. De CO2-uitstoot in gram per kilometer bepaalt de hoogte van dit bedrag.
De RDW haalt de CO2-uitstoot van iedere personenauto uit de gegevens voor de Europese typegoedkeuring. Deze waarden komen voort uit een meetmethode gebaseerd op de NEDC-cyclus (New European Driving Cycle). Als de CO2-uitstoot van uw personenauto 0 g/km is, bijvoorbeeld als u een volledig elektrische auto rijdt, dan betaalt u geen bpm.
Bent u verder niet geinteresseerd in de hele regelgeving omtrent bpm? Ga dan direct naar onze bpm calculator.
Geen CO2-gegevens? Vaste bpm-waarde
Als de RDW geen CO2-uitstoot van uw auto heeft, geldt een vaste waarde van 507 g/km voor een benzineauto en 356 g/km voor een diesel. Als deze waarde volgens u niet juist is, zijn er verschillende mogelijkheden om een andere CO2-uitstoot aan te tonen.
- – De Europese typegoedkeuring (ETG) van uw auto.
- – Het door de RDW laten uitvoeren van een individuele typegoedkeuring. Het hieruit voortvloeiende emissiecertificaat of het bijbehorende testrapport moet u bij de keuring overleggen.
- – Een individuele keuring laten uitvoeren door bijvoorbeeld TNO.
- – Een certificaat van overeenstemming (CVO).
- – Een goedkeuring waarin de CO2-uitstoot staat. Hierbij moet het brandstofverbruik zijn gemeten volgens de reglementen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (ECE101-00).
Rekenvoorbeeld bpm voor een personenauto op benzine uit 2019:
Met onderstaande tabel met tarieven 2019 kunt u bepalen hoeveel bpm u voor een personenauto op benzine moet betalen.
Rekenvoorbeeld bpm aan de hand bovenstaande tabel
– De CO2-uitstoot van uw personenauto is 154 g/km.
– In de tabel valt deze waarde tussen 139 en 156 g/km.
– Trek van de uitstoot van uw auto 139 g/km af: 154 – 139 = 15.
– Nu vermenigvuldigt u de uitkomst met het bedrag in kolom IV van dezelfde rij: € 15 x € 215 = € 3.225.
– Bij de uitkomst telt u het bedrag op dat in kolom III van dezelfde rij staat: € 3.225 + € 7.706 = € 10.931. Dit is de verschuldigde bpm op het moment dat de auto nieuw is, oftewel de bruto bpm.
Vervolgens bepaalt u aan de hand van de leeftijd van de auto het afschrijvingspercentage. Dit doet u aan de hand van onderstaande forfaitaire afschrijvingstabel.
Rekenvoorbeeld bpm op basis van afschrijving met forfaitaire tabel
In dit rekenvoorbeeld gaan wij uit van fictieve bedragen.
Van een personenauto is de datum eerste toelating 10 januari 2019. De eerste tenaamstelling in Nederland is op 8 maart 2019.
De periode tussen 10 januari 2019 en 8 maart 2019 is 3 maanden. Over de eerste maand is de afschrijving 8%. Over de overige 1 hele maand en de 2e gedeeltelijke maand is de afschrijving 2 x 3%.
In totaal is de afschrijving: 8% + (2 x 3%) = 14%.
Als we nu uitgaan van bovenstaande bruto bpm van 10.931 en een afschrijvingspercentage van 14%, dan berekenen we de bpm als volgt:
100 - 14 = 86%
10.931 / 100 x 86 = 9.400 euro
Rekenvoorbeeld bpm voor een diesel personenauto:
Als de CO2-uitstoot van uw personenauto met dieselmotor hoger is dan 61 g/km, komt bovenop de uitkomst die volgt uit de bovenstaande tabel een dieseltoeslag. Deze bedraagt € 88,43 per gram CO2 boven die 61 g/km.
Voorbeeld voor het berekenen van de bpm met de dieseltoeslag
Als de CO2-uitstoot van uw diesel personenauto 108 g/km is, kunt u de dieseltoeslag als volgt berekenen:
– Dieseltoeslag = (108 – 61) x € 88,43 = € 4.156.
– Dit bedrag telt u op bij de bruto bpm voor een personenauto op diesel.
Vervolgens bepaalt u aan de hand van de leeftijd van de dieselauto het afschrijvingspercentage. Als we nu eens uitgaan van dezelfde leeftijd van 3 maanden als in het bovenstaande rekenvoorbeeld voor de benzineauto. Dan wordt de bpm berekening als volgt:
100% - 14% = 86%
10.931 + 4.146 = 15.078 (Bruto bpm op basis van de CO2 uitstoot + Dieseltoeslag)
86% van 15.078 = € 12.967.
Rekenvoorbeeld bpm voor een PHEV (Hybride/Elektrisch):
Een PHEV (plug-in hybrid electric vehicle), ‘stekkerauto’ of ‘plug-in’ is een elektrische auto met een kleine verbrandingsmotor. Deze kan als generator dienen om de elektrische actieradius te vergroten. Dit autotype kent een eigen bpm-tarief. Met de volgende tabel kunt u bepalen hoeveel bpm u voor uw PHEV moet betalen. De berekening is gelijk aan die voor een benzineauto. Is de generator echter een dieselmotor, dan is op de PHEV eveneens de dieseltoeslag van toepassing.