BPM op basis van CO2-uitstoot
Een bpm berekening is het belangrijkste onderdeel om te kunnen bepalen of het importeren van een auto wel loont. Het importeren van een jong gebruikte auto uit Duitsland kan in ieder geval een interessante besparing opleveren. Met name bij auto's in het luxere segment loopt het voordeel al snel op tot duizenden euro's.
In de afgelopen jaren zijn er veel wijzigingen geweest in de wijze waarop de bpm wordt berekend door de Belastingdienst. In de jaren voorafgaand aan 2013 speelde de nieuwprijs en de netto catalogusprijs (ook bekend als netto cataloguswaarde) van een auto nog (deels) een rol in het berekenen van de bruto-bpm. Met de invoering van het bpm 2013 regime is de berekening van de bpm niet meer gekoppeld aan de nieuwprijs van een auto maar bestaat deze uitsluitend nog uit een CO2-heffing. De uitstoot van een auto is nu dus bepalend geworden. Hoe meer CO2 uitstoot hoe meer bpm.
Doordat er meerdere manieren zijn om de bpm bij import te berekenen is het raadzaam een bpm berekening door een specialist uit te laten voeren. Door slim gebruik te maken van ingewikkelde regelgeving (welke continu aan verandering onderhevig is) en per auto verschillende toegestane manieren te toetsen om de rest bpm lager te berekenen, kunt u de verschuldigde rest-bpm in veel gevallen fors lager berekenen. Wanneer u uw importauto door Auto Import Trading BV laat invoeren houden wij in de bpm-aangifte rekening met de toepassing van het meest voordelige bpm-regime. Onze auto import service verdient zich hierdoor negen van de tien keer dan ook ruimschoots terug. Ook ontvangt u bij onze volledige importservice een niet goed geld terug garantie en doen wij eerst een volledige aankoopkeuring in Duitsland voordat wij de auto betalen.

Heeft u geen behoefte aan onderstaande regelegeving maar wilt u direct het bpm bedrag weten voor de auto die u heeft gevonden in Duitsland?
Vul dan onderstaand formulier in en vervolgens wordt u doorgelinkt naar een pagina waar u tevens alle overige importkosten kunt vinden.
Heeft u veel haast? Bel ons dan gewoon op +316 26 690 882 en wij kunnen direct de laagste bpm voor u uitrekenen terwijl u wacht.
Wilt u alvast een zeer gericht bpm bedrag plus overige importkosten? Vul dan onze bpm rekentool in en krijg al direct een zeer gerichte indicatie van alle kosten.
5 manieren om de bpm te berekenen
Door gewijzigde regelgeving zijn er de afgelopen jaren verschillende manieren gekomen om bij het importeren van een auto de te betalen bpm te bepalen. Bij Auto Import Trading kiest u eenvoudig de goedkoopste, zodat u nooit teveel betaalt.
Geen enkele methode om de bpm te berekenen levert voor iedere buitenlandse occasion hetzelfde bedrag op. Afhankelijk van verschillende factoren is de ene auto het voordeligst met methode X terwijl de andere auto het minst kost met methode Y.
Auto Import Trading hanteert ze allemaal, zodat de te importeren auto zo goedkoop mogelijk een Nederlands kenteken krijgt.
Om de laagst mogelijke bpm te bepalen dienen wij de bpm op meerdere manieren te berekenen. Hier zijn de volgende gegevens van belang:
- Type brandstof
- Datum eerste toelating van de auto
- Merk, type en uitvoering van de auto
- CO2-uitstoot
- Km stand
- Alle opties van de auto
Met deze gegevens ziet u hieronder de vijf methoden om bij het importeren van een auto uit bijvoorbeeld Duitsland de te betalen bpm te berekenen.
1. Bpm volgens leeftijd / afschrijvingstabel
Zodra een auto voor de belastingdienst 'gebruikt' is, en dat is al zo na drie maanden en 3.000 kilometer, kun je bij auto-import op de bpm afschrijven. De belastingdienst hanteert hiervoor afschrijvingstabellen die om de zoveel tijd wijzigen. Wij hebben altijd de meest recente versie. Het principe hier is: Hoe ouder de auto, hoe minder bpm u betaald. Wilt u een voorbeeld zien van hoe een berekening van de bpm werkt op basis van de afschrijvingstabel? Klik dan hier.
2. Bpm volgens koerslijst
Koerslijsten vermelden de gemiddelde handelswaarde van een model. De belastingdienst keurt meerdere koerslijsten goed, waaronder die van de ANWB/BOVAG. Sommige koerslijsten zijn echter alleen beschikbaar voor autobedrijven. Wij hebben ze allemaal, zodat we de voordeligste kunnen uitzoeken.
3. Bpm op basis van CO2-uitstoot
Vanaf 2008 bepaalde de overheid de bij auto-import te betalen bpm aan de hand van de CO2-uitstoot, oftewel het verbruik van een auto (de zogenaamde slurptax). Hoe zuiniger de auto, des te minder bpm hoeft er bij import voor betaald te worden.
4. Bpm op basis van historische bruto bpm
Voor auto's met een hoge CO2-uitstoot (en dus een hoog verbruik) van voor 2008 kan het voordelig zijn om de bpm te bepalen aan de hand van het historische bpm-bedrag. Die wordt bepaald aan de hand van de netto cataloguswaarde van die tijd.
5. Auto als verhuisgoed meenemen
De vijfde methode is een no-brainer. Als je in het buitenland hebt gewerkt en daar gedurende een bepaalde tijd een auto hebt gehad, kun je die als 'verhuisgoed' importeren zonder bpm te hoeven afdragen.
Wilt u direct een prijsopgave ontvangen voor een auto die wilt importeren? Vul dan bovenstaande bpm rekentool in en ontvang direct een prijsopgave inclusief bpm berekening.