Welkom bij Auto Import Trading

BPM BEREKENEN BIJ HET IMPORTEREN VAN EEN AUTO

Een BPM berekening is het belangrijkste onderdeel om te kunnen bepalen of het importeren van een auto wel loont. Het importeren van een jong gebruikte auto uit Duitsland kan in ieder geval een interessante besparing opleveren. Met name bij auto's in het luxere segment loopt het voordeel al snel op tot duizenden euro's.

In de afgelopen jaren zijn er veel wijzigingen geweest in de wijze waarop de BPM wordt berekend door de Belastingdienst. In de jaren voorafgaand aan 2013 speelde de nieuwprijs en de netto catalogusprijs (ook bekend als netto cataloguswaarde) van een auto nog (deels) een rol in het berekenen van de bruto-BPM. Met de invoering van het BPM 2013 regime is de berekening van de BPM niet meer gekoppeld aan de nieuwprijs van een auto maar bestaat deze uitsluitend nog uit een CO2-heffing. De uitstoot van een auto is nu dus bepalend geworden. Hoe meer uitstoot hoe meer BPM.

Doordat er 6 manieren zijn om de BPM bij import te berekenen is het raadzaam een BPM berekening door een specialist uit te laten voeren. Door slim gebruik te maken van ingewikkelde regelgeving (welke continu aan verandering onderhevig is) en per auto verschillende toegestane manieren te toetsen om de rest BPM lager te berekenen, kunt u de verschuldigde rest-BPM in veel gevallen fors lager berekenen. Wanneer u uw importauto door Auto Import Trading BV laat invoeren houden wij in de BPM-aangifte rekening met de toepassing van het meest voordelige BPM-regime. Onze auto import service verdient zich hierdoor negen van de tien keer dan ook ruimschoots terug.

Heeft u geen behoefte aan onderstaande regelegeving maar wilt u direct het BPM bedrag weten voor de auto die u heeft gevonden in Duitsland? Klik HIER en vul het oranje formulier bovenin de pagina in. Plak hierin de URL van de Duitse advertentie en ontvang binnen enkele ogenblikken automatisch een offerte in uw mail.

 

BPM regeling voor 2013 tot heden.

Het uitrekenen van de BPM is een zeer complex werk en daarom moeilijk uit te leggen. De rest BPM is afhankelijk van verschillende factoren zoals de leeftijd van de auto in maanden (BPM afschrijvingstabel), de Nederlandse nieuwprijs, de kilometerstand, de CO2-uitstoot en de algehele toestand van de auto. Wij werken met een erkend BPM programma dat ook door de belastingdienst wordt gehanteerd. Wij garanderen dat wij altijd de meest voordelige berekening hanteren. Onze BPM aangiften worden altijd geaccepteerd door de Belastingdienst douane.

De BPM in 2013 zal op een andere wijze worden berekend dan in de voorgaande jaren het geval was. Sinds 2010 is een nieuw systeem in werking getreden om de BPM plaats te laten maken voor de CO2-heffing. Dit houdt in dat er in 2013 een geheel nieuwe berekening aan te pas gaat komen.

De veranderingen voor de BPM in 2015
Vanaf 2013 is de bpm alleen nog maar gebaseerd op de absolute CO2-uitstoot. Dit geldt dus voor nieuwe auto's. Auto's die al voor 2013 op kenteken kwamen zijn wel nog belast met de BPM. Hier geldt nog steeds de oude BPM regeling voor. Het importeren van uw volgende (jong gebruikte) auto blijft nog steeds zeer interessant! 

Bedragen en CO2-schijven die gelden voor 2015

De bedragen die over de CO2-uitstoot betaald moeten worden, gaan flink omhoog.

*Voor schijf 1 (benzineauto’s met een CO2-uitstoot tussen de 110 en 180 gram/km en dieselauto’s met een CO2-uitstoot tussen de 95 en 155 gram/km) wordt 95 euro per gram CO2/km gerekend.

*Voor schijf 2 (benzineauto’s met een CO2-uitstoot tussen de 180 en 270 gram/km en dieselauto’s met een CO2-uitstoot tussen de 155 en 232 gram/km) bedraagt deze heffing 286 euro per gram CO2/km.

*Voor schijf 3 (benzineauto’s met een CO2-uitstoot boven de 270 gram/km en dieselauto’s met een CO2-uitstoot boven de 232 gram/km) wordt 667 euro berekend over elke gram CO2/km.

Hieronder vindt u de BPM schematisch weergegeven in een overzichtelijke tabel.

Overzicht CO2-heffingen en bijtelling

CRITERIA 2011 2012 2013
Basispercentage 19,00% 11,10% 0,00%
Benzinekorting EUR 824,00 EUR 450,00 EUR 0
Aardgaskorting (LPG) EUR 1.324,00 EUR 950,00 EUR 500,00
Dieseltoeslag EUR 1.526,00 EUR 1.900,00 EUR 2.400,00
Korting diesel af-fabriek met roetfilter EUR 0 EUR 0 EUR 0
Korting diesel Euro-6 norm EUR 1.500,00 EUR 1.000,00 EUR 500,00
Korting zuinige benzine (110-120gr/km) EUR 500,00 EUR 0 EUR 0
Korting zuinige diesel (95-120gr/km) EUR 500,00 EUR 0 EUR 0
       
CO2-Heffingen benzine      
Vrijstelling t/m 110 gr/km EUR 0 EUR 0 EUR 0
Tarief 1e schijf, 111-180 gr/km EUR 52,00 EUR 71,00 EUR 95,00
Tarief 2e schijf, 181-270 gr/km EUR 173,00 EUR 213,00 EUR 286,00
Tarief 3e schijf, meer dan 270 gr/km EUR 403,00 EUR 497,00 EUR 667,00
       
CO2-Heffingen diesel en Aardgas      
Vrijstelling t/m 95 gr/km EUR 0 EUR 0 EUR 0
Tarief 1e schuif, 96-155 gr/km EUR 52,00 EUR 71,00 EUR 95,00
Tarief 2e schijf, 156-232 gr/km EUR 173,00 EUR 213,00 EUR 286,00
Tarief 3e schijf, meer dan 232 gr/km EUR 403,00 EUR 497,00 EUR 667,00


Altijd de laagste BPM bij auto-import


5 manieren om de bpm te berekenen

Door gewijzigde regelgeving zijn er de afgelopen jaren verschillende manieren gekomen om bij het importeren van een auto de te betalen bpm te bepalen. Bij Auto Import Trading kiest u eenvoudig de goedkoopste, zodat u nooit teveel betaalt.

Geen enkele methode om de bpm te berekenen levert voor iedere buitenlandse occasion hetzelfde bedrag op. Afhankelijk van verschillende factoren is de ene auto het voordeligst met methode X terwijl de andere auto het minst kost met methode Y. Auto Import Trading hanteert ze allemaal, zodat de te importeren auto zo goedkoop mogelijk een Nederlands kenteken krijgt.

Om de laagst mogelijke bpm te bepalen zijn de volgende gegevens van belang:

– merk
– model en uitvoering
– standaarduitrusting|
– opties
– kilometerstand
– datum eerste toelating
– chassisnummer
– gemiddelde CO2-uitstoot 

Met deze gegevens zijn dit de vijf methoden om bij het importeren van een auto uit bijvoorbeeld Duitsland de te betalen bpm te berekenen. 

1. BPM Volgens leeftijd / afschrijvingstabel

Zodra een auto voor de belastingdienst 'gebruikt' is, en dat is al zo na drie maanden en 3.000 kilometer, kun je bij auto-import op de bpm afschrijven. De belastingdienst hanteert hiervoor afschrijvingstabellen die om de zoveel tijd wijzigen. Wij hebben altijd de meest recente versie.

2. BPM Volgens koerslijst

Koerslijsten vermelden de gemiddelde handelswaarde van een model. De belastingdienst keurt meerdere koerslijsten goed, waaronder die van de ANWB/BOVAG. Sommige koerslijsten zijn echter alleen beschikbaar voor autobedrijven. Wij hebben ze allemaal, zodat we de voordeligste kunnen uitzoeken.

3. BPM Op basis van CO2-uitstoot

Vanaf 2008 bepaalde de overheid de bij auto-import te betalen bpm aan de hand van de CO2-uitstoot, oftewel het verbruik van een auto (de zogenaamde slurptax). Hoe zuiniger de auto, des te minder bpm hoeft er bij import voor betaald te worden.

4. BPM op basis van historische Bruto BPM

Voor auto's met een hoge CO2-uitstoot (en dus een hoog verbruik) van voor 2008 kan het voordelig zijn om de bpm te bepalen aan de hand van het historische bpm-bedrag. Die wordt bepaald aan de hand van de netto cataloguswaarde van die tijd.

5. Auto als verhuisgoed meenemen

De vijfde methode is een no-brainer. Als je in het buitenland hebt gewerkt en daar gedurende een bepaalde tijd een auto hebt gehad, kun je die als 'verhuisgoed' importeren zonder bpm te hoeven afdragen.

 

 

Heeft u misschien nog vragen dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen....