Bpm op basis van afschrijvingstabel
De bpm van personenauto’s wordt vanaf 2013 alleen nog maar berekend op basis van de CO2 uistoot (zuinigheid) van de auto.
Zuinige auto's belasten het milieu minder, omdat zij minder CO2 uitstoten. Het kabinet wil de CO2-uitstoot zo snel mogelijk terugbrengen, bijvoorbeeld door de aanschaf van energiezuinige producten (zoals zeer zuinige personenauto's) te stimuleren.
Vanaf 2013 is de bpm dus alleen nog maar gebaseerd op de absolute CO2-uitstoot. Dit geldt dus voor alle auto's vanaf 2013 en nieuwer. Auto's die al voor 2013 op keneteken kwamen zijn wel nog belast met de bpm. Het importeren van uw volgende (jong gebruikte) auto blijft nog steeds interessant!
De bpm berekenen van een benzine auto
Het berekenen van de rest bpm op een benzine auto uit Duitsland is eigenlijk vrij eenvoudig. U bepaalt de CO2 uitstoot. Deze kunt u in 99% van de gevallen vinden in de Duitse advertentie. Deze wordt door aangeduid als "CO2 combiniert" (gemiddelde CO2 uitstoot of gecombineerde CO2 uitstoot).
Vervolgens bepaalt u het aantal maanden dat de auto oud is. Ook deze informatie haalt u uit de Duitse advertentie van de auto.
Als u vervolgens deze 2 gegevens weet neemt u de volgende stappen:
Stap 1:
Bepaal het afschrijvingspercentage aan de hand van de leeftijd in onderstaande forfaitaire afschrijvingstabel:
Let op!
Een periode die begint op de laatste dag van een maand en eindigt op de laatste dag van een kortere maand, is bij de berekening een hele maand.
Voorbeeld:
31 januari tot en met 28 februari is 1 maand
31 januari tot en met 1 maart is 2 maanden
U weet nu de leeftijd in maanden van de auto en daarmee het afschrijvingspercentage.
Stap 2:
Wat u nu moet doen is de bpm op basis van CO2 uitstoot berekenen die de auto bij nieuw had. Dit wordt ook wel de bruto bpm genoemd. Hiervoor bepaalt u eerst in welk jaar de auto in Duitsland op kenteken is gekomen, oftewel het bouwjaar van de auto. Vervolgens past u de toeslagentabel (verderop op deze pagina per jaar uiteengezet) toe uit het jaar van het bouwjaar van de auto. Heeft de auto een eerste tenaamstelling in het buitenland in 2018? Neem dan de tabel met "CO2 toeslagen uit 2018" hieronder. Wilt u een voorbeeld van een bpm berekening voor een auto uit 2019 klik dan hier.
Stel nu dat de auto een CO2 uitstoot heeft van 155 gr en de auto 11 maanden oud is en deze een eerste toelating heeft in 2018. U pakt dan de toeslagentabel uit 2018 en hanteert hieruit de waardes.
U bepaalt eerst de bruto bpm. Deze berekent u aan de hand van de tabel uit 2018 als volgt:
U valt in de tariefgroep 144 - 162 gr.
De berekening gaat als volgt: 155 - 144 = 11
11 x 229 = 2.519
2.519 + 8.471 = 10.990. Dit bedraagt dus het bpm bedrag toen de auto nieuw was.
Stap 3:
De auto is niet meer nieuw en heeft dus al 11 maanden afschrijving. Hiervoor geldt dan een procentuele korting op de bpm.
Het afschrijvingspercentage van een auto die 11 maanden oud is bedraagt:
28 + 1.444 +1.444 = 30.888%
De rest bpm op deze auto is: 100 - 30.888 = 61.112%
10.990 / 100 x 61,112 = 6.716 euro
De bpm berekenen bij een Diesel:
Indien de auto die uw wilt importeren uit Duitsland een diesel motor heeft dan bestaat de bruto bpm uit de CO2 heffing zoals bij een benzine auto plus een extra diesel toeslag. U berekent de rest bpm van een diesel auto van 11 maanden oud (bouwjaar 2018) en een CO2 uitstoot van 140 gram als volgt:
U neemt de CO2 toeslagen uit de tabel van 2018.
De auto valt in de tariefgroep van 98 gr - 144 gr.
140 - 98 = 42
42 x 139 = 5.838 euro
Hierbij komt dan de dieseltoeslag: Toeslag van € 87,38 per gram boven de 63 gram uitstoot. (Zie onderin de tabel uit 2018)
140 - 63 = 77 x 87,38 = 6.728 euro
6.728 + 5.838 = 12.566 euro. Dit was dus het bpm bedrag toen de auto nieuw werd geleverd.
Als we nu weten dat de auto (net als ons voorbeeld hierboven van de benzine auto ook 11 maanden is dan is het afschrijvingspercentage 30.888%.
De berekening van de rest bpm is dan nu:
12.556 / 100 x 61,112 = 7.679 euro
Rekenvoorbeeld bpm voor een PHEV (Hybride/Elektrisch):
Een PHEV (plug-in hybrid electric vehicle), ‘stekkerauto’ of ‘plug-in’ is een elektrische auto met een kleine verbrandingsmotor. Deze kan als generator dienen om de elektrische actieradius te vergroten. Dit autotype kent een eigen bpm-tarief. Met de volgende tabel kunt u bepalen hoeveel bpm u voor uw PHEV moet betalen. De berekening is gelijk aan die voor een benzineauto. Is de generator echter een dieselmotor, dan is op de PHEV eveneens de dieseltoeslag van toepassing.
Hieronder vindt u de CO2 toeslagen van 2019:
Hieronder vindt de de CO2 toeslagen van 2018:
Hieronder vindt de de CO2 toeslagen van 2017:
Hieronder vindt de de CO2 toeslagen van 2016:
Hieronder vindt de de CO2 toeslagen van 2015:
Hieronder vindt de de CO2 toeslagen van 2014: