De vierde generatie van de Audi A8 kwam precies een jaar geleden op de markt. Bij onze oosterburen rijden veel meer van deze toplimousines dan bij ons. Daardoor is het nu een ideaal moment om de nieuwe Audi A8 voordelig als occasion uit Duitsland te importeren.





De top van het zakelijke segment is meestal niet al te progressief vormgegeven. Met de vierde A8 borduurt Audi dan ook voort op het uiterlijk van zijn voorganger. De strakke snit is voorzien van de bekende grote grille, maar nu met twee scherpe hoeken ter hoogte van beide koplampen. Aan de achterkant trekt een grote lichtbalk de aandacht. Die is niet louter voor de show, zoals de reflector-balken die zowel Audi als BMW in de jaren 80 als accessoire voor tussen de achterlichten aanboden, maar maakt echt onderdeel uit van de verlichting. Het nieuwe model oogt een stuk langer en is ook daadwerkelijk met 37 millimeter verlengd. Dit geldt eveneens voor de lange L-versie.

 

Meer binnenruimte

Net als de X3 is de nieuwe BMW X4 flink gegroeid en dat geldt niet alleen voor de buitenmaten. Het model is ruim 7 centimeter langer en 3,6 centimeter breder dan zijn voorganger. Mede omdat de wielbasis ook met meer dan 5 centimeter is gegroeid, hebben de inzittenden op de achterbank hier het meeste voordeel van. Zij krijgen er maar liefst 2,5 centimeter beenruimte bij.

 

Gedigitaliseerde functies

Binnenin gaat Audi verder op de strakke tour. De digitale Virtual Cockpit is uitgebreid, maar tegelijkertijd zijn de ontwerpers er in geslaagd om het centrale scherm hiervoor beter in het ontwerp van het dashboard te integreren. Bovendien heeft Audi veel meer functies dan voorheen gedigitaliseerd. Opvallend is verder dat het merk met de vier ringen afscheid heeft genomen van de op BMW's iDrive geïnspireerde MMI-knop in de middenconsole. De inzittenden kunnen alles nu bedienen via diverse touchscreens.

 

Lichter

Net als zijn voorganger is de nieuwe A8 van aluminium. Daar viel dus geen winst te behalen en het is dan ook bijzonder dat het merk erin geslaagd is de A8 maar liefst 200 kilogram te laten afvallen. Desondanks zit de A8 zoals verwacht boordevol elektronische rijhulpen. Met AI Traffic Jam Assist is het bijvoorbeeld mogelijk om tot 60 km/u autonoom te rijden (level 3). De bestuurder hoeft dan zijn handen niet meer aan het stuur te houden.

 

Ook weer een Audi S8

Het motorenspectrum van de nieuwe Audi A8 loopt van de A8 e-tron – een 3.0 V6 benzinemotor in combinatie met een elektromotor met gezamenlijk 450 pk – tot een 609 pk sterke 6.0 W12 benzinemotor. Daar tussenin zitten de voor het zakelijke segment nog altijd belangrijke diesels: een 3.0 TDI met 286 pk en een 4.0 TDI met 435 pk. Er is ook een een 460 pk sterke 4.0 TFSI benzinevariant. Het sportieve topmodel, de Audi S8, staat nog op de rol. Deze krijgt motoren uit de Porsche Panamera en maakt binnenkort zijn opwachting.


 

Audi A8 uit Duitsland importeren

De Nederlandse vanafprijs van de nieuwe A8 bedraagt 105.185 euro voor de 3.0 TDI. Dankzij het ontbreken van bpm ligt die prijs in Duitsland een stuk lager, terwijl de bpm op geïmporteerde occasions bij import hard afschrijft. Het loont dus om een Audi A8 occasion uit Duitsland te importeren kijken. De belastingdienst ziet een auto al na drie maanden als occasion. Bijkomend voordeel is dat de fabrieks- en mobiliteitsgarantie pan-Europees overdraagbaar zijn. Hierdoor heeft een koper over de grens terug in ons land dezelfde rechten als iemand die in Nederland een A8 nieuw bij de dealer aanschaft.