Al na vier jaar heeft BMW zijn X4 vervangen. De tweede generatie van de crossover is sinds juli 2018 op de markt en daarom nu al rijp om met een flinke besparing op de Nederlandse aankoopprijs uit Duitsland te importeren.
BMW introduceerde de eerste generatie X4 in 2014. Normaal gesproken is de levenscyclus van auto's ongeveer zeven jaar, maar de oorspronkelijke X4 heeft zijn pensioenleeftijd bij lange na niet gehaald. Voor kenners die het merk volgen was dit echter geen verrassing. De nieuwe X4 deelt zijn techniek immers met de X3 waarvan BMW de derde generatie in november heeft geïntroduceerd. De nieuwe X4 kon dan ook niet lang op zich laten wachten.
Meer binnenruimte
Net als de X3 is de nieuwe BMW X4 flink gegroeid en dat geldt niet alleen voor de buitenmaten. Het model is ruim 7 centimeter langer en 3,6 centimeter breder dan zijn voorganger. Mede omdat de wielbasis ook met meer dan 5 centimeter is gegroeid, hebben de inzittenden op de achterbank hier het meeste voordeel van. Zij krijgen er maar liefst 2,5 centimeter beenruimte bij.
Benzine en diesel
Het motorenaanbod in de nieuwe BMW X4 start met de xDrive20i (184 pk, 290 Nm). Daarna komt de xDrive 30i (252 pk, 350 Nm). Het sportieve topmodel is opnieuw de X4 M40i met een 360 pk en 500 Nm sterke 3.0 zescilinder lijnmotor. Hoewel zelfontbranders sinds dieselgate nog een beetje in het verdomhoekje zitten, biedt de X4 kopers ook daarin nog genoeg keuze. Er zijn een xDrive20d (190 pk, 400 Nm), een xDrive 25d (231 pk, 500 Nm) en een xDrive 30d (265 pk, 620 Nm). Nieuw is dat X4 dieselrijders voor het eerst bij BMW M (van Motorsport) terecht kunnen. De BMW X4 M40d is met 326 pk en 680 Nm de absolute dieselklapper.
Vooral diesels
Volkswagen bood kopers van de Touareg bij zijn introductie deze zomer alleen keuze uit twee V6 dieselmotoren van 231 en 286 pk, beide overigens wel in combinatie met 4Motion vierwielaandrijving. Inmiddels is daar een 3.0 V6 benzinemotor met 340 pk bijgekomen. Voor begin 2019 staat een 4.0 V8 TDI met 421 pk op de rol. Verder heeft Volkswagen voor de nabije toekomst de komst van een plug-in hybride aangekondigd. Deze krijgt een totaal vermogen van 421 pk en een elektrische actieradius van 50 kilometer. Deze PHEV gaat sowieso naar China en komt misschien ook op ons continent in de showrooms. Volkswagen koppelt de motoren aan een achttraps automaat.
BMW X4 uit Duitsland importeren
BMW heeft de eerste exemplaren van de nieuwe X4 SUV-Crossover (of SAV, voor Sports Activity Vehicle, zoals BNMW zelf graag zegt) in juli uitgeleverd. Daarmee hebben deze auto's de voor import zo belangrijke leeftijd van drie maanden bereikt. Deze zo goed als nieuwe BMW's X4 zijn nu als occasion uit Duitsland te importeren waarmee Nederlandse kopers veel geld kunnen besparen op de bpm. Tegelijkertijd blijven zekerheden zoals fabrieks- en mobiliteitsgarantie gewoon behouden, want deze zijn pan-Europees overdraagbaar. Een ander voordeel is dat de Duitse automarkt zo enorm is (bijna zes keer zo groot als de Nederlandse met relatief veel 'eigen' merken), dat kopers veel keuze hebben om hun droomuitvoering te vinden.