4 tips om bij auto-import zoveel mogelijk geld te besparen
Als je een auto wilt importeren komt er een woud aan administratie op je af. Het belangrijkst daarbij is de BPM-aangifte. Die gaat over het bedrag dat je bij auto-import aan de belastingdienst moet afdragen. Wij vertellen hoe je dat bedrag zo laag mogelijk houdt.
1. Ga niet af op de belastingdienst
Op belastingdienst.nl staat een bpm-rekenhulp, maar die zit ingewikkeld in elkaar waardoor mensen al snel op een te hoog bpm-bedrag uitkomen. Zo kan het zijn dat je een tarief krijgt op basis van een hoge CO2-uitstoot, terwijl die er voor de leeftijd van jouw auto helemaal niet toe doet. Op deze manier ben je zo duizenden euro's duurder uit.
2. Gebruik onafhankelijke experts
Bedrijven waar de belastingdienst mee samenwerkt, zoals Autotelex, berekenen ook te hoge BPM-bedragen, dus maak daar geen gebruik van. Maak voor een zo laag mogeljk BPM-bedrag gebruik van experts, zoals import-autos.nl, die niet aan de belastingdienst zijn gelieerd. Zij kennen alle methoden om een zo laag mogelijke waarde van de auto en daarmee van de BPM te berekenen.
3. Let op de naheffing van de belastingdienst
Als een BPM-aangifte niet waterdicht is, stuurt de belastingdienst een naheffing die vaak te hoog is. In de berekening gaat de belastingdienst bijvoorbeeld uit van kostbare opties die de auto in werkelijkheid helemaal niet heeft, bij een BMW kan dat een M-pakket zijn terwijl de auto feitelijk niet het complete pakket, maar slechts een sportonderstel heeft. Op de naheffing kun je gelukkig wel bezwaar aantekenen, maar dat moet goed onderbouwt worden. Beter is het uiteraard om het in één keer goed te doen.
4. Schade geeft recht op een lagere BPM
Heeft de auto schade, dan heeft dit een lagere marktwaarde tot gevolg en daarmee een lagere BPM. Om voor dit voordeel in aanmerking te komen hoeft de auto heus niet in elkaar te zitten. Ook beschadigde aluminium wielen, steenslag en gerepareerde schade geven recht op waardevermindering en dus minder BPM. Let er echter op dat je ook dit goed met een taxatierapport onderbouwt.
Zelfs een goed gerepareerde schade maakt een auto minder waard en geeft dus recht op BPM-korting. Alleen experts kunnen dit vaststellen.