De nieuwe Audi A6 Avant staat sinds september bij de dealers. Daarmee zijn de eerste exemplaren bij onze oosterburen oud genoeg om als geldbesparende occasion uit Duitsland te importeren.
Het is alweer de vijfde generatie van Audi's vaste waarde uit de hogere middenklasse. De stationwagon-versie kwam enkele maanden na de in de zomer geïntroduceerde Audi A6 sedan op de markt. Het uiterlijk van de nieuwe Audi A6 Avant is een evolutie van het vorige model. Vooral scherpere hoeken vallen op, zowel bij de koplampen als de achterlichten. Deze vormtaal is ook doorgezet voor de trapeziumvormige grille die zich van die van het vorige model onderscheidt door twee punten tussen de koplampen. Zoals altijd gaat Audi voor de liefhebber van dynamisch ogende modellen. Het feit dat de nieuwe A6 leverbaar is met nóg groter lichtmetaal dan voorheen bevestigt dit. Op de vierde generatie liep het spectrum uiteen van 16 tot 20 inch, maar nu is dat 17 tot maar liefst 21 inch.
Elektrisch bediende achterklep
Basismodellen van de Audi A6 hebben stoffen bekleding en handbediende voorstoelen. Daar tegenover staat dat een navigatiesysteem, tweevoudige klimaatcontrole met bediening via een touchscreen en cruise control wel tot de standaarduitrusting behoren. Evenals led-verlichting, Lane Departure Warning en een elektrisch bedienbare achterklep. De hoeveelheid interieurruimte lijkt nagenoeg gelijk aan die van zijn voorganger. Zo is de inhoud van de bagageruimte met 565 liter exact hetzelfde (1.680 liter bij neergeklapte achterbank). Audi heeft echter wel de wielbasis van de nieuwe A6 iets vergroot. Die extra ruimte is gereserveerd voor de achterpassagiers.
Gedigitaliseerde functies
Binnenin gaat Audi verder op de strakke tour. De digitale Virtual Cockpit is uitgebreid, maar tegelijkertijd zijn de ontwerpers er in geslaagd om het centrale scherm hiervoor beter in het ontwerp van het dashboard te integreren. Bovendien heeft Audi veel meer functies dan voorheen gedigitaliseerd. Opvallend is verder dat het merk met de vier ringen afscheid heeft genomen van de op BMW's iDrive geïnspireerde MMI-knop in de middenconsole. De inzittenden kunnen alles nu bedienen via diverse touchscreens.
Vooral diesels
Audi heeft een aantal stevige dieselmotoren en een bescheiden benzinemotor voor de A6 Avant op de plank. Voor de diesels zijn dit de 40 TDI (204 pk viercilinder), de 45 TDI Quattro (231 pk zescilinder) en de 50 TDI Quattro (286 pk). In een wat later stadium rondt Audi het dieselgamma naar beneden af met een 2.0 TDI (204 pk) en een 2.0 TFSI (245 pk). Afhankelijk van de motorisering monteert Audi een S-tronic (geautomatiseerde handbak met dubbele koppeling) of een achttraps automaat.
Audi S6, RS6 en Allroad
Bij het karige benzineaanbod blijft het voor het merk dat bekend staat om zijn supersnelle Avants uiteraard niet. Ook van deze vijfde generatie Audi A6 Avant staan een S6 en een RS6 op stapel. De vermogens hiervan lopen naar verwachting op tot zo'n 650 pk. De Audi A6 Allroad met zijn opgehoogde en ruiger ogende carrosserie komt eveneens in een later stadium.
Import uit Duitsland blijft groeien
De minst kostbare Audi A6 Avant diesel heeft een Nederlandse vanafprijs van 63.975 euro (de A6 Avant 40 TDI). Is een buitenlandse auto echter drie maanden oud, dan ziet de Nederlandse belastingdienst dit als een occasion. Met bijbehorend belastingvoordeel. Op deze zo goed als nieuwe auto's krijgen Nederlandse kopers bij import flinke korting op de bpm, waardoor zij vele duizenden euro's kunnen besparen. Het mooie is dat daarbij de zekerheden van een nieuwe auto behouden blijven, want fabrieksgarantie is pan-Europees geldig. Praktisch is verder dat Nederlandse kopers in Duitsland ontzettend veel keuze hebben, want de automarkt bij onze oosterburen is bijna zes keer zo groot als in Nederland met bovendien een relatief veel groter aandeel van de Duitse premium merken zoals Audi, BMW, Mercedes en Porsche. Steeds meer Nederlandse kopers kiezen dan ook voor de import van een Duitse occasion. De afgelopen vier jaar nam de import ieder jaar met 20 tot 25 procent toe.



