Waar de concurrentie een turbo of een compressor inzet, houdt Lexus het voor zijn topmodel in de hoge middenklasse op een atmosferische V8. Het merk laat hiermee de pk-wedloop nadrukkelijk aan zich voorbij gaan.
Na de Lexus IS-F en de RC-F is er nu dan eindelijk ook een supersportieve versie van de GS. 'Slechts' 477 pk produceert de 5,0-liter V8 in de Lexus GS F (de F refereert aan Fuji, het gelijknamige circuit in Japan). De minst krachtige concurrent, de Jaguar XFR-S, schopt het al tot 550 pk. Het sterkste model in dit segment is de Cadillac CTS-V (640 pk), waarover we twee weken geleden al berichtten. Beide merken zetten een compressor in. Precies daar tussenin zitten de Audi RS6 (560 pk), de BMW M5 (575 pk) en de Mercedes E- 63 AMG (585 pk). De drie Duitsers maken gebruik van een turbo.
Rustiger karakter
Lexus laat zich overduidelijk niet verleiden tot een vermogensstrijd met de andere merken. Als we kijken naar het overige aanbod (de Lexus GS 300h en 450h zijn beide hybrides) kunnen we concluderen dat het Japanse merk niet nadrukkelijk op de sportieve toer is. In die zin past deze atmosferische V8 perfect. Hoewel de auto waarschijnlijk pas in 2016 op de markt verschijnt, zal de ongeblazen V8 een rustiger karakter hebben dan de motoren van bovengenoemde concurrenten.
Achttraps automaat
Vierwielaandrijving is de Lexus GS-F vreemd. De aandrijving gaat gewoon naar de achterwielen. Als transmissie dient een achttraps automaat, een handbak wordt niet leverbaar. Wel is het onderstel aan het prestatiepotentieel aangepast en voorziet Lexus de GS-F van een zogenaamd Torque Vectoring Differential. Dit systeem zorgt in bochten voor optimale grip. Lexus presenteert de GS-F 12 januari op de internationale autoshow in Detroit. Dan maakt het ook de prestaties van de sportieve GS bekend. .
Hoewel het model ingetogen is, maken de grote lichtmetalen wielen en de enorme grille van de GS-F duidelijk dat het hier om een sportieve versie van de Lexus GS gaat.
Aan de achterkant maken vier uitlaten en een subtiele spoilerlip wel duidelijk dat het hier geen hybride-versie betreft.
Binnenin de Lexus GS-F echte racestoelen met zelfs uitsparingen voor vierpuntsgordels.