De belastingdienst is eigenaren van bijna nieuwe gebruikte auto's bij import goed gezind. De magische grens is drie maanden en die voor import nobele leeftijd heeft de faclift van de BMW 4-serie deze maand bereikt. Dat maakt de Beier rijp om in Duitsland te plukken voor import.
Onze overheid gebruikt de automobilist al tientallen jaren als melkkoe, maar mensen die een bijna nieuwe auto uit Duitsland (laten) importeren, hoor je bepaald niet klagen. De bpm-regelgeving (belasting van personenauto's en motorrijwielen) is enkele jaren geleden zo aangepast dat de import van jonge gebruikte auto's duizenden euro's voordeel oplevert. Het financiële gewin is dermate groot dat zelfs officiële merkdealers van bijvoorbeeld Audi, BMW en Mercedes veel van hun jong gebruikte auto's van collega's in Duitsland betrekken. Hoe jonger de auto, des te groter het voordeel, maar het voertuig in kwestie moet bij import door de doane echter wel als gebruikt worden aangemerkt. Daarvoor moet hij minimaal drie maanden oud zijn en enkele duizenden kilometers op de teller hebben.
Motoren BMW 4 serie
Die leeftijd van drie maanden heeft de facelift van de BMW 4-serie deze maand bereikt. Uiterlijk is dit model te herkennen aan de gewijzigde verlichting: led-achterlichten en led-mistlamopen behoren nu tot de standaarduitrusting. Led-koplampen zijn optioneel. Verder heeft BMW zowel de voor- als de achterbumper iets gewijzigd en hebben de lichtmetalen wielen nieuwe ontwerpen. Binnenin is de gefacelifte 4-serie te herkennen aan dubbele stiksels op het dashboard en de toepassing van meer chroom. Het motoreneenabod begint met de BMW 418i met 136 pk. Andere motoriseringen zijn de BMW 420i (184 pk), de 430i (252 pk) en de 440i (326 pk). Topmodel BMW M4 schopt het zelfs tot 431 pk. Het vermogen van de vijf diesels loopt uiteen van 150 pk voor de BMW 418d tot 313 pk voor de BMW 435d. BMW levert de 4-serie als Coupé, Cabriolet en als vijfdeurs Gran Coupé.
Dikkere portemonnee door import
Denk je dat drie maanden wat kort is om in Duitsland uit het aanbod te kiezen? Geen zorgen, want de Duitse automarkt is maar liefst 5,5 keer zo groot als de Nederlandse. Bovendien is het aandeel van de Duitse fabrikanten daarin relatief ook nog eens veel groter dan bij ons. Zogenaamde Jahreswagen, Vorführwagen en Werksdienstwagen worden door personeel van de fabrieken of dealermedewerkers gereden en komen al na enkele maanden op de markt. Het aanbod is dus enorm en de kwaliteit van deze occasions, die vaak niet van nieuw te onderscheiden zijn, is uitstekend. Desondanks zal het een geruststelling zijn dat de fabrieksgarantie pan-Europees overdraagbaar is. Daardoor kun je met je uit Duitsland gekochte tweedehands auto bij de Nederlandse dealer op dezelfde service rekenen die een koper van een nieuwe auto ook krijgt. Het enige verschil is dat diegene die de auto zelf uit Duitsland laat importeren een dikkere portemonnee overhoudt.