Door gewijzigde regelgeving zijn er de afgelopen jaren verschillende manieren gekomen om bij het importeren van een auto de te betalen bpm te bepalen. Bij Auto Import Trading kiest u eenvoudig de goedkoopste, zodat u nooit teveel betaalt.




Om de laagst mogelijke bpm te bepalen zijn de volgende gegevens van belang:


– merk
– model en uitvoering
– standaarduitrusting
– opties
– kilometerstand
– datum eerste toelating
– chassisnummer
– gemiddelde CO2-uitstoot

Met deze gegevens zijn dit de vijf methoden om bij het importeren van een auto uit bijvoorbeeld Duitsland de te betalen bpm te berekenen.


1. Volgens leeftijd / afschrijvingstabel

Zodra een auto voor de belastingdienst 'gebruikt' is, en dat is al zo na drie maanden en 3.000 kilometer, kun je bij auto-import op de bpm afschrijven. De belastingdienst hanteert hiervoor afschrijvingstabellen die om de zoveel tijd wijzigen. Wij hebben altijd de meest recente versie.


2. Volgens koerslijst

Koerslijsten vermelden de gemiddelde handelswaarde van een model. De belastingdienst keurt meerdere koerslijsten goed, waaronder die van de ANWB/BOVAG. Sommige koerslijsten zijn echter alleen beschikbaar voor autobedrijven. Wij hebben ze allemaal, zodat we de voordeligste kunnen uitzoeken.


3. Volgens CO2-uitstoot

Vanaf 2008 bepaalde de overheid de bij auto-import te betalen bpm aan de hand van de CO2-uitstoot, oftewel het verbruik van een auto (de zogenaamde slurptax). Hoe zuiniger de auto, des te minder bpm hoeft er bij import voor betaald te worden.


4. Volgens historisch bpm-bedrag

Voor auto's met een hoge CO2-uitstoot (en dus een hoog verbruik) van voor 2008 kan het voordelig zijn om de bpm te bepalen aan de hand van het historische bpm-bedrag. Die wordt bepaald aan de hand van de netto cataloguswaarde van die tijd.


5. Auto als verhuisgoed meenemen

De vijfde methode is een no-brainer. Als je in het buitenland hebt gewerkt en daar gedurende een bepaalde tijd een auto hebt gehad, kun je die als 'verhuisgoed' importeren zonder bpm te hoeven afdragen.