Het importeren van een auto uit Duitsland loont financieel het meest bij auto's van zo'n één tot twee jaar oud. Om die reden is het faceliftmodel van de huidige BMW 5-serie nu zeer interessant als import-auto.




Er zijn kopers van (bijna) nieuwe auto's die per se gaan voor het nieuwste model, maar er zijn er ook die de voorkeur geven voor een faceliftmodel. Dit omdat deze auto's uitontwikkeld zijn, waardoor eventuele kinderziektes van een nieuw model zijn verholpen. Daarnaast hebben ze in het algemeen verbeteringen ondergaan en zijn ze vaak iets beter uitgerust. De BMW 5-serie facelift kwam in de zomer van 2013 op de markt. Er is bij onze oosterburen volop keuze om een 'Jahreswagen' of andere jonge BMW 5-serie occasion naar je specifieke smaak te vinden en deze te importeren.


Standaard xenon

Uiterlijk is de opgefriste 5-serie te herkennen aan de meer geprononceerde grille (vanwege de vorm de zogenaamde 'nieren' genoemd), gewijzigde luchtinlaten voor en andere voor- en achterbumpers, knipperlichten in de zijspiegels en nieuwe led-achterlichten. Ook hebben vanaf de facelift alle uitvoeringen standaard xenonverlichting en is het navigatiesysteem verbeterd. Naast het uiterlijk heeft BMW ook het onderstel verder fijngeslepen wat een betere balans tussen sportiviteit en comfort zou moeten geven.


Sterkere motoren

Op motorisch gebied introduceerde BMW aan de onderkant van het programma een nieuwe dieselmotor, de BMW 518d met een 143 pk sterke 2,0-liter viercilinder. Veel van de andere motoren werden sterker en vaak ook zuiniger. Na de nieuwe 518d volgden een 520d met 184 pk en een 525d met 218 pk. De zescilinder diesels zijn een 530d (258 pk), 535d (313 pk) en de M550d xDrive (391 pk). Bij de benzinemotoren loopt het aanbod uiteen van een 520i met 184 pk tot de BMW M5 met maar liefst 560 pk. De aanpassingen betroffen niet alleen de BMW 5-serie sedan en 5-serie Touring, maar ook de 5-serie GT (Gran Turismo).