Jaguars kersverse wapen in de strijd om de kopers van compacte SUV's heet E-Pace. Sinds afgelopen januari gaat de Brit de strijd aan met concurrenten als de Audi Q3, BMW X1, Volvo XC40 en Land Rover Range Rover Evoque. Dat betekent dat de eerste exemplaren oud genoeg zijn om als jong gebruikte occasion te importeren.
Jaguar heeft lang gewacht voor het zich in de strijd om de SUV-/crossoverkoper heeft gemengd, maar nu volgen de modellen elkaar in rap tempo op. In 2016 trapte de Jaguar F-Pace (concurrent in de klasse van de BMW X5) het spits af, nu is er deze E-Pace en nog dit jaar komt er een volledig elektrisch aangedreven Jaguar I-Pace.
Lager
Hier richten we onze aandacht echter op de E-Pace. In het segment van de compacte SUV krijgt die de handen vol aan de concurrentie waartoe naast bovengenoemde exemplaren ook nog de Mercedes GLA en de Volkswagen Tiguan behoren. De Jaguar onderscheid zich met een uiterlijk dat doet denken aan dat van zijn grote broer en de Jaguar F-Type sportauto. Met een hoogte van 1,65 meter is de E-Pace vergeleken met de concurrentie bovendien aan de lage kant, wat bijdraagt aan zijn dynamische voorkomen. De inhoud van de bagageruimte daarentegen is met 577 liter in vergelijking juist prettig groot.
Dynamisch
Jaguar zet de E-Pace als dynamisch-luxe SUV/crossover in de markt. Dat doel dienen de 'Integral Link' gedoopte achterwielophanging en de diverse aanpassingen die de bestuurder zelf aan de gasrespons en de besturing kan doen. Kopers kunnen kiezen uit twee benzine- en drie dieselmotoren. Het vermogensspectrum loopt van 150 pk tot 300 pk. De E-Pace is er als voor- of vierwielaandrijver. De motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een negentraps automaat.
Import als occasion
Omdat de Jaguar E-Pace sinds januari op de markt is, kunnen vroege exemplaren al als occasion worden geïmporteerd. Om voor de aantrekkelijke korting op de bpm bij import in aanmerking te komen, moeten auto's drie maanden oud zijn en enkele duizenden kilometers hebben gereden. Denk niet dat dit te kort is om voor voldoende keuze te zorgen. Op het Duitse mobile.de, de grootste occasionsite bij onze oosterburen, staan momenteel (eind maart 2018) bijvoorbeeld al ruim meer dan 300 Jaguar E-Pace occasions te koop. Ter vergelijking: Marktplaats, de grootste occasionsite van de lage landen, biedt er slechts negen. Dat is meer dan 30 keer zo veel! De veel grotere Duitse automarkt biedt kopers een ruime keuze over kleur en uitvoering, terwijl tegelijkertijd de binnen Europa overdraagbare fabrieksgarantie gewoon van kracht blijft. Mocht er ooit een mankement optreden, dan kunt u met uw uit Duitsland geïmporteerde Jaguar gewoon voor garantie bij de Nederlandse dealer aankloppen. Een prettige gedachte daarbij is bovendien dat hij/zij op de geïmporteerde Jaguar E-Pace ook nog eens duizenden euro's heeft bespaard. ierwielaandrijver. De motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een negentraps automaat.