Is het een stationwagon of, heel hip, een shooting brake? Feit is dat de nieuwe Porsche Panamera Sport Turismo meer ruimte en gebruiksgemak biedt dan de Panamera sedan. Met gelijke rijeigenschappen maakt dit de nieuwste Porsche nu al een van de spannendste gezinsauto's die dit jaar voor geldbesparende import uit Duitsland in aanmerking komen.


We laten dus buiten beschouwing hoe we de Panamera Sport Turismo kunnen noemen en richten ons op de feiten. Met een laadruimte van 520 liter biedt de Sport Turismo het reizende gezin 50 liter meer bergruimte achterin. Deze flinke hoeveelheid is bovendien te vergroten tot een enorme 1.390 liter als je de in 40:20:40 delen neerklapbare achterbank benut. Met een vlakke laadvloer ook nog. Wie wil dat nou niet in zijn Porsche?

 

Vijf motoren

Porsche levert de Panamera Sport Turismo sinds oktober in vijf uitvoeringen: de 4 (330 pk V6 turbo), de 4S (440 pk V6 bi-turbo), de Turbo (550 pk V8 bi-turbo), de 4S diesel (422 pk) en de 4 E-Hybrid (462 pk). Al deze versies hebben vierwielaandrijving; een achterwielaangedreven Panamera Sport Turismo komt in een later stadium evenals een extra sportieve versie, de Panamera Sport Turismo GTS. De vanafprijs in Nederland bedraagt een enorme 120.000 euro, maar kleed je de auto een beetje aan, dan komt daar al snel meer dan 10.000 euro bij.

 

Concurrenten

Concurrentie voor deze extra praktische Porsche komt sinds het verscheiden van de BMW M5 Touring alleen nog van de Mercedes E63 AMG Estate en de Audi RS6. Volgens de eerste recensies veegt de Panamera Sport Turismo op dynamisch gebied de vloer met de Audi en de Benz aan. Wat dat betreft komt de Panamera stationwagon dichter in de buurt bij de Ferrari GTC4 Lusso, maar die ontbeert vier portieren en daarmee het praktisch nut van dit type auto. Daarbij is de Italiaan veel kostbaarder.

 

Porsche Panamera Sport Turismo importeren

Omdat de eerste exemplaren van de Porsche Panamera Sport Turismo drie maanden of langer geleden uitgeleverd zijn, is deze begeerlijke stationwagon nu heet om uit Duitsland te importeren. Daar is het aanbod van dit soort in ons land exclusieve auto's vele malen groter, alleen al vanwege het simpele feit dat onze oosterburen de luxebelasting bpm niet kennen, waardoor deze auto's veel goedkoper zijn. Daarbij komt nog eens het voordeel van de in Duitsland vaak extra rijk uitgeruste auto's. Bovendien is de fabrieksgarantie pan-Europees overdraagbaar, waarmee zekerheid ook nog eens gedekt is.