Met de vierde generatie A-klasse gaat Mercedes door op het sportieve pad dat het met zijn voorganger was ingeslagen. Mercedes compacte tegenhanger van de Volkswagen Golf is sinds mei op de markt en daarmee vanaf juli klaar om voordelig vanuit Duitsland te importeren als occasion.



Als je het model zo ziet, lijkt het misschien niet zo, maar de nieuwe A-klasse is vanaf de tekentafel opnieuw tot leven gewekt. Met de vierde A-klasse borduurt Mercedes dan ook voort op de sportieve weg die het met de derde generatie was ingeslagen. De generaties daarvoor hingen met hun hoge zit tegen MPV, maar waren dat dan net weer niet en vielen daarmee eigenlijk tussen de wal en het schip. Nog afgezien van het feit dat de meeste kopers liever een sportief (ogend) model willen rijden.

 

Flink gegroeid

In grote lijnen is het design van de vierde A-klasse dan ook hetzelfde gebleven, maar de koplampen en achterlichten zijn wat scherper gesneden, terwijl de scherpe vouwen in de flanken juist minder geprononceerd zijn dan bij zijn voorganger. Het model groeide flink. De wielbasis met 3 centimeter en de lengte zelfs met 12 centimeter. Hierdoor hebben de achterste inzittenden de beschikking over 2,2 centimeter meer ruimte. Ook in de hoogte en de breedte biedt de vierde A-klasse wat meer. De kofferbak tenslotte meet 370 liter (+29 liter).

 

Praten tegen je A-klasse

Binnenin zullen rijders van het huidige model eveneens bekende elementen ontwaren, zoals de drie ronde ventilatieopeningen centraal in het dashboard. Net als bij veel nieuwe auto's speelt digitale technologie een prominente rol bij de nieuwe A-klasse. Bovendien geldt ook hier: hoe duurder de uitvoering, des te groter het beeldscherm. De infotainment biedt de nieuwste connectiviteitsmogelijkheden. De inzittenden kunnen zelfs tegen hun A-klasse praten en krijgen dan nog antwoord ook. Het systeem is zelflerend. Alles om de koper maar in de watten te leggen.

 

Diesel van Renault

Mercedes introduceert in de nieuwe A een kersverse benzinemotor met cilinderuitschakeling. Deze heeft een inhoud van 1,3 liter en levert als A200 163 pk. Het merk koppelt de 1.3 aan een handgeschakelde zesbak of optioneel aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling, bij Mercedes DTC geheten. Voor dieselrijders begint het gamma bij de van Renault afkomstige 1,5 liter met 116 pk. Een hybride versie van de nieuwe A introduceert Mercedes later, evenals een vierdeurs sedan.

Diesel van Renault

Mercedes introduceert in de nieuwe A een kersverse benzinemotor met cilinderuitschakeling. Deze heeft een inhoud van 1,3 liter en levert als A200 163 pk. Het merk koppelt de 1.3 aan een handgeschakelde zesbak of optioneel aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling, bij Mercedes DTC geheten. Voor dieselrijders begint het gamma bij de van Renault afkomstige 1,5 liter met 116 pk. Een hybride versie van de nieuwe A introduceert Mercedes later, evenals een vierdeurs sedan.

Een vierde generatie Mercedes A-klasse uit Duitsland importeren is om meerdere redenen een verstandige zet. Allereerst is bij onze oosterburen vanwege hun enorm grote automarkt ruim voldoende keuze in motoren en uitvoeringen. Daarnaast is de fabrieksgarantie pan-Europees overdraagbaar, waardoor de importeur/eigenaar van een Duitse occasion dezelfde zekerheden heeft als de koper in Nederland. Als meest belangrijke argument geven veel Nederlandse kopers echter het enorme financiële voordeel aan. Bij import van een Mercedes A-klasse uit Duitsland kunnen Nederlandse kopers forse bedragen op de bpm besparen.