De facelift van de Mercedes GLA staat bij ons pas deze zomer in de showroom, maar in Duitsland al sinds januari. Hierdoor is de Mercedes GLA nu al interessant om uit Duitsland te importeren.
Mercedes heeft Duitse kopers de vernieuwde GLA maar liefst een halfjaar eerder gegund. Dat levert de bijzondere situatie op dat iemand die de Mercedes GLA deze zomer uit Duitsland importeert er net zo snel in rijdt als de eerste kopers in ons land. Maar dan met meer geld in de zak. De overheid heeft namelijk enkele jaren geleden de belastingwetgeving voor de import van jonge buitenlandse occasions aangepast ten gunste van de nieuwe eigenaar. Bij import hoeft de Nederlandse koper relatief weinig bpm (belasting personenauto's en motorrijwielen) af te tikken, waardoor je duizenden euro's bespaart op een vergelijkbare Nederlandse auto. Enige voorwaarde is dat de importauto ook daadwerkelijk een occasion is. De belastingdienst/douane ziet dit als zodanig wanneer een auto minimaal drie maanden oud is en enkele duizenden kilometers op de teller heeft.
Motoren BMW 4 serie
Die leeftijd van drie maanden heeft de facelift van de BMW 4-serie deze maand bereikt. Uiterlijk is dit model te herkennen aan de gewijzigde verlichting: led-achterlichten en led-mistlamopen behoren nu tot de standaarduitrusting. Led-koplampen zijn optioneel. Verder heeft BMW zowel de voor- als de achterbumper iets gewijzigd en hebben de lichtmetalen wielen nieuwe ontwerpen. Binnenin is de gefacelifte 4-serie te herkennen aan dubbele stiksels op het dashboard en de toepassing van meer chroom. Het motoreneenabod begint met de BMW 418i met 136 pk. Andere motoriseringen zijn de BMW 420i (184 pk), de 430i (252 pk) en de 440i (326 pk). Topmodel BMW M4 schopt het zelfs tot 431 pk. Het vermogen van de vijf diesels loopt uiteen van 150 pk voor de BMW 418d tot 313 pk voor de BMW 435d. BMW levert de 4-serie als Coupé, Cabriolet en als vijfdeurs Gran Coupé.
Meer keus in Duitsland
Het mooie aan import van een tweedehands Mercedes GLA uit Duitsland is verder dat de keuze bij onze oosterburen vele malen groter is dan bij ons. Daarnaast zijn Duitse occasions steevast steengoed onderhouden. Beide voorgaande zaken hebben te maken met de enorme Duitse auto-industrie. Zowel fabriekspersoneel als medewerkers van dealers rijden in auto's die na drie tot twaalf maanden de markt op komen als bijvoorbeeld Vorfürwagen, Jahreswagen of Dienstwagen. Omdat deze auto's tot in de puntjes onderhouden zijn en de fabrieksgarantie pan-Europees overdraagbaar is, kopen zelfs Nederlandse merkdealers deze occasions bij hun Duitse collega's in om er flink op te verdienen. Die winst kun je echter in eigen zak steken als je de import zelf ter hand neemt of laat uitvoeren door een specialist.
Kleine wijzigingen Mercedes GLA
De hier aangehaalde Mercedes GLA is pas drie jaar oud, maar heeft zijn facelift al achter de kiezen. Het design is slechts op kleine punten te onderscheiden van het origineel: de bumpers en de zijspiegels hebben nieuwe ontwerpen en voor de koplampen en achterlichten is men eveneens weer naar de tekentafel gegaan. Meest opvallend is dat de leds afzonderlijk nu niet meer als zodanig te herkennen zijn, maar dat de lichtbalk nu één geheel vormt. Verder waren xenon koplampen voorheen een optie, maar die zijn nu vervangen door led-exemplaren.



