De nieuwe Audi A4 (ook wel Audi A4 B9 genoemd om de verschillende generaties uit elkaar te houden) is sinds de herfst van 2015 op de markt. Daarmee is het nieuwe model nu zeer interessant om als occasion uit Duitsland te importeren.
Al vanaf een maand of drie oud is het zeer interessant om een auto uit Duitsland te importeren. Het land van herkomst is vaak Duitsland en dat is niet alleen, omdat het zo lekker dichtbij is. Met een wagenpark van meer dan 40 miljoen auto's (5,5 keer zo groot als het onze), waarvan ook nog eens een relatief groot deel bezet door de Duitse premium merken Audi, BMW en Mercedes, hebben kopers in Duitsland gewoonweg veel meer keuze om de auto van hun dromen te vinden. Daarbij zijn de jonge Duitse occasions vaak zogenaamde Jahreswagen of Vorführwagen. Deze auto's zijn door medewerkers van dealers of de fabriek ingereden en zonder uitzondering besteld met een keur aan opties die je in Nederland bijna niet ziet of waarvoor je een bak extra geld moet neertellen. Ze zijn dus veel luxer uitgerust dan vergelijkbare Nederlandse modellen.
Geld besparen door auto-import
Uiteraard mogen we het financiële voordeel van het importeren van een Audi A4 uit Duitsland ook niet uitvlakken. We blijven immers een land van handelaren en die zijn altijd op zoek naar buitenkansjes. Met het importeren van een bijna nieuwe Audi A4 kun je vele duizenden euro's besparen. Niet alleen zijn auto's in Duitsland stukken goedkoper, een groot deel van de vermaledijde (luxe)belasting op personenwagens en motorvoertuigen (bpm) is dan al verdampt.
De nieuwe Audi A4
Optisch zijn de sedan en de vijfdeurs Avant van de nieuwe Audi A4 veel meer een evolutie van het vorige model dan een revolutie. Wel oogt de vijfde generatie A4 van zowel voor als achter iets breder. Verder is de single-frame-grille breder en lager en is er uiteraard led-verlichting. De grootste wijzigingen zijn echter technisch. Zo is een deel van de carrosserie opgetrokken uit aluminium om gewicht te besparen. Binnenin springt Audi's zogenaamde Virtual Cockpit (optioneel), met een 12,2 inch groot scherm, in het oog. Andere lekkernijen zijn een eveneens optioneel infotainment-systeem te bedienen middels een Touchpad. Uiteraard is er ruime keuze uit benzine en dieselmotoren. Van een 150 pk 1.4 TFSI tot een 252 pk sterke 2.0 TFSI en van een 2.0 TDI met eveneens 150 pk tot een 3.0 TDI met maar liefst 272 pk. Tot de komst van de Audi RS4 is de S4 het topmodel met een 354 pk.


