De tweede generatie Audi Q5 staat sinds eind 2016 bij de Europese dealers. Dat maakt de nieuwe SUV vanaf nu zeer interessant voor import, bijvoorbeeld vanuit Duitsland.
In dat autoland bij uitstek staat vanwege de productielocaties en het vele personeel altijd al snel een enorme voorraad jong gebruikte auto's. Die zijn afkomstig van fabrieks- en dealermedewerkers en worden al vanaf enkele maanden oud in het occasionkanaal gebracht. Dan zijn ze te vinden bij de Audi-dealers en bij handelaren die adverteren op autosites als mobile.de en autoscout24.de. De Nederlandse koper kan kiezen uit zeer veel jong gebruikte auto's die dankzij de bpm-regelgeving met flink financieel voordeel te importeren zijn. De belastingdienst ziet auto's vanaf drie maanden oud en met enkele duizenden kilometers op de teller als gebruikt en daarop zijn de relatief nieuwe regels bij auto-import van toepassing. Dat betekent dat op de vanafprijs in Nederland (een kleine 61.000 euro) bij import van een plusminus zes maanden oude Q5 vanuit Duitsland zomaar 10.000 euro bespaard kan worden.
Lichter
De nieuwe Audi Q5 is herkenbaar aan de grote trapeziumvormige grille die lijkt op die van zijn grote broer Q7. De tweede generatie is in alle richtingen wat groter dan voorganger, maar tegelijkertijd ook 90 kilogram lichter, wat voordelig is voor het brandstofverbruik. Net als voorheen is de Q5 een vijfzitter. Handig is de bewegingssensor onder de achterbumper waarmee de achterklep te openen is.
Aandrijflijn
Audi levert in eerste instantie vijf motoren voor de Q5. Het aanbod loopt van een 2.0 TDI met 150, 163 of 190 pk tot een 3.0 TDI met 286 pk. Daar tussenin zit de voorlopig enige benzineversie: de 2.0 TFSI met 252 pk. Later komt nog een 2.0 TFSI met 190 pk. Alle 2.0 versies hebben standaard quattro vierwielaandrijving en schakelen via een zeventraps S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling. De 3.0 heeft een achttraps Tiptronic automaat.