Een van de meest succesvolle modellen van het afgelopen decennium in de hoge middenklasse is afgelopen februari vernieuwd. Daarmee is de BMW 5-serie, want daar hebben we het over, al vanaf mei uiterst interessant om uit Duitsland te importeren.
Een belangrijk kenmerk van de nieuwe 5-serie is het gebruik van aluminium. Vrijwel de gehele carrosserie is nu uit het lichte metaal opgetrokken wat volgens BMW een gewichtsbesparing tot 100 kg oplevert en zorgt voor een lager brandstofverbruik. Onderweg zijn met minder kilo's heeft daarnaast ook een positieve invloed op het door BMW uitgedragen Freude am Fahren.
Evolutie
Het uiterlijk van de nieuwe BMW 5-serie is een evolutie van het vorige model. Meer interessants valt er te melden over de technologie van dit voor het merk zo belangrijke model. BMW heeft het onderstel volledig nieuw ontwikkeld en, afhankelijk van de gekozen versie, voorzien van elektronisch aangestuurde stabilisatoren (in plaats van de hydraulische van het vorige model). Verder komt uit de eerste rijtests de elektromechanische besturing goed naar voren. Wie er naar uitkijkt om zich autonoom te laten rijden, kan zich met de nieuwe 5 flink uitleven, want zelfstandig van rijbaan wisselen en inhalen behoort tot de mogelijkheden. Onderweg op de A12 de krant lezen is er echter nog niet bij, want als de wegmarkering niet helemaal 100% is of de bocht te scherp, moet de chauffeur het stuur wel degelijk overnemen.
Motoren
Het aanbod van de nieuwe 5-serie begint bij de 520i (vanaf juli bij de dealers) en de 520d met een 190 pk sterke viercilinder. Andere modellen zijn de 530i (252 pk), de 540i (340 pk) en de 530d met 265 pk. BMW levert alleen de 520d nog met een handgeschakelde versnellingsbak. Alle andere uitvoeringen die sinds februari uit zijn, koppelen de Beiers standaard aan een achttraps automaat. Versies zoals de BMW 520d Efficient Dynamics en het topmodel, de BMW M5 laten nog even op zich wachten.
Uit Duitsland importeren
Btw en bpm maken nieuwe auto's in ons land helaas schreeuwend duur. Zo is de vanafprijs van de minst kostbare 5-serie die op dit moment in ons land leverbaar is, de BMW 520d, 57.299 euro. Het importeren van de nieuwe 5-serie uit Duitsland is financieel ontzettend aantrekkelijk, omdat auto's in Duitsland goedkoper zijn en omdat de bpm tegenwoordig steeds sneller afschrijft. Om dit voordeel te genieten moet de te importeren auto voor de belastingdienst een occasion zijn. De overheid hanteert hiervoor een leeftijdsgrens van drie maanden en enkele duizenden kilometers. Omdat de nieuwe 5 al vanaf 11 februari in Duitsland op de markt is, kunnen BMW-liefhebbers in ons land bij import vanuit Duitsland nog dit jaar voordelig van deze verkoop- en leasetopper genieten.