Porsche introduceert de komende maanden twee nieuwe topmodellen. De 911 Targa 4 GTS eert het 50-jarig jubileum van de 911-met-afneembaar-dakpaneel en de Cayenne Turbo is de snelste SUV.
In 1965, een jaar na de 911, introduceerde Porsche de 911 Targa. Met deze 'gemakscabrio' kon de bestuurder in een handomdraai – door het dakpaneel te verwijderen – genieten van de sensatie van open rijden. De b-stijl diende daarbij als rolbeugel.
Jubileum
De Porsche 911 Targa 4 GTS is een jubileummodel om het 50-jarig bestaan van de 911 Targa te vieren. Voor de juiste feestvreugde zorgt een 430 pk sterke zescilinder boxermotor met 430 pk. Hiermee, en dankzij de standaard vierwielaandrijving, is deze snelste 911 Targa in staat om in slechts 4,3 seconden naar 100 km/u te sprinten en desnoods door te stomen naar een top van 300 km/u. Kopers kunnen kiezen uit een PDK-transmissie (een geautomatiseerde handbak met dubbele koppeling) of een handgeschakelde zevenversnellingsbak. Het feestnummer staat eind maart in de showrooms met een vanafprijs van 172.401 euro.
V8 biturbo
Een ander nieuw topmodel is de Porsche Cayenne Turbo S. De bestuurder van deze SUV heeft maar liefst 570 pk tot zijn beschikking, opgewekt door een 4,8-liter V8 biturbomotor. De prestaties zijn al even indrukwekkend als die van de dakloze 911: 0-100 km/u in 4,1 seconden en een top van 284 km/u. Porsche verwacht de nieuwe Cayenne het tweede kwartaal. De vanafprijs is vastgesteld op 221.101 euro.
Bijna net zo snel als Ferrari F430
Hoewel dit met SUV's niet usance is, heeft Porsche het prestatiepotentieel van de snelste Cayenne ten volle benut op de beruchte Nordschleife van de Nürburgring. Dit meer dan 20 kilometer lange circuit is de laatste jaren voor fabrikanten van sportieve modellen steeds meer een graadmeter geworden voor de prestaties van een auto. De Cayenne Turbo wist het circuit te ronden in 7:59.74 minuten; een record voor SUV's. Hoewel we ons kunnen afvragen hoeveel fabrikanten dit met hun semi-terreinauto's hebben geprobeerd, is het absoluut een snelle tijd. Om het in perspectief te zetten: het is slechts vier tellen langzamer dan de tijd van de Ferrari F430.