Land Rover heeft afgelopen zomer de Range Rover Velar geïntroduceerd. Dat betekent dat deze dynamische Range Rover nu rijp is om als geldbesparende occasion uit Duitsland te importeren.




De Velar is na de gewone Range Rover en de op dit model gebaseerde Evoque en Sport alweer het vierde model in de Range Rover-serie. De SUV staat net als de nieuwe Land Rover Discovery op het zogenaamde Lightweight Aluminium Architecture-onderstel. De motoren zijn dan ook al bekend en bestaan uit een viercilinder met 250 of 300 pk en een 3.0 V6 turbo met 380 pk. Er zijn drie diesels: twee met een vermogen van 180 en 240 pk en eveneens een 3.0 V6 met 300 pk. Land Rover voorziet iedere Range Rover Velar van vierwielaandrijving in combinatie met Terrain Response en adaptieve schokdempers. Met deze zaken is de Velar volgens Land Rover het meest dynamisch sturende model van het merk.

 

Minimalisme

De dynamisch ogende Velar is slechts vijf centimeter minder lang dan de Range Rover Sport en heeft eveneens een iets bescheidener wielbasis. Zijn formaat valt precies tussen auto's als de BMW X3, Audi Q5 en Mercedes GLC aan de ene kant en anderzijds de X5, de Q7 en de GLE in. Zijn dunne led-koplampen, de vlakke handgrepen en de lage daklijn geven de SUV ondanks zijn formaat een sportieve indruk. Ook binnenin onderscheidt de Velar zich van zijn familieleden. Minimalisme overheerst doordat er in lijn met de heersende trend twee grote touchscreens (beide met een diameter van tien inch) zijn gemonteerd om zaken als de klimaatcontrole en de infotainment te bedienen.

 

Klaar voor import

Buitenlandse exemplaren van de Range Rover Velar die minimaal drie maanden en enkele duizenden kilometers op kenteken staan, ziet de belastingdienst als occasion. Hierdoor kunnen Nederlandse kopers deze auto's met veel belastingvoordeel importeren. Vooral de Duitse occasionmarkt, die zes keer zo groot is als de onze, is hiervoor ideaal. Niet alleen is er een ruim aanbod, maar de auto's zijn doorgaans door dealerpersoneel als zogenaamde Vorführwagen of Garagenwagen gebruikt, waardoor ze in nieuwstaat verkeren en vol zijn gehangen met kostbare opties. Daarbij blijft dankzij Europese regelgeving de garantie bij aanschaf van een buitenlandse auto behouden, waardoor kopers dezelfde zekerheden hebben als bij aanschaf van een nieuwe auto. Nederlandse prijzen starten vanaf 73.800 euro en lopen al snel op tot boven de 100.000 euro voor bijvoorbeeld de Range Rover Velar HSE met 300 pk sterke viercilinder turbomotor.