De import van buitenlandse occasions breekt record na record. Na vier achtereenvolgende recordjaren is de import van occasions in januari met maar liefst 10% gestegen. Dat heeft brancheorganisatie Bovag pas bekend gemaakt.
De eerste maand van het jaar kwamen maar liefst 18.441 occasions naar ons land. Ondanks de recente recordjaren is dit opnieuw flink hoger dan dezelfde maand in 2017. De grote vraag naar importoccasions komt op het conto van particulieren die betaalbare auto's uit de middenklasse (formaat BMW 3-serie) zoeken van vier tot negen jaar oud. Om dit aantal in perspectief te zetten gaan we even terug naar januari 2014. Het aantal geïmporteerde tweedehands auto's in de eerste maand bedroeg de jaren daarvoor steevast tussen de 5.000 en 7.000 exemplaren. In 2017 bedroeg dit aantal echter al 16.824.
Populairste importauto
De 5 populairste tweedehands auto's om te importeren waren afgelopen maand:
1. Volkswagen Golf
2. Volkswagen Polo
3. Renault Captur
4. Opel Corsa
5. Renault Clio
Het grootste deel van de 20 meest populaire modellen om te importeren bestaat uit auto's uit het compacte segment en de middenklasse. Over 2017 was 6% van de auto's jonger dan één jaar, terwijl 37% een leeftijd had van tussen vier en negen jaar.
Import is noodzakelijk
Bert de Kroon, voorzitter BOVAG Autodealers, ziet de noodzaak voor import over de hele linie in de autobranche: “De auto’s die de particuliere klant wil, zijn op de Nederlandse markt simpelweg niet in voldoende mate beschikbaar. Gelukkig kunnen zowel dealers als onafhankelijke autobedrijven elders in Europa deze voertuigen wel vinden, zodat aan de vraag voldaan kan worden.”
Fiscale stimulering
De aanhoudende groei in de import van tweedehands auto’s is een logisch gevolg van de lage aantallen nieuwe auto’s die het afgelopen decennium in Nederland werden verkocht. Waar eerder jaarlijks ongeveer 480.000 nieuwe personenauto’s de showrooms uitreden, ligt dat gemiddelde over de laatste tien jaar ruim 30.000 stuks lager op circa 447.000. Als gevolg van de economische crisis en door fiscale stimuleringen voor zakelijke rijders zijn in die jaren bovendien auto’s op de Nederlandse markt gekomen waar de particulier voor zijn tweedehands aankoop geen interesse in heeft. De belastingvoordelen van weleer op vele hybrides en diesels gelden immers niet (meer) voor de particulier; deze worden grotendeels met hoge kilometerstanden geëxporteerd en de grootste vraag op de binnenlandse occasionmarkt gaat uit naar compacte en middenklasse benzineauto’s met lage kilometerstanden. Door gebruikte auto’s uit andere Europese landen te importeren kan de Nederlandse autobranche aan de behoefte van de consument blijven voldoen.
