De Seat Ateca is rijp om uit Duitsland te importeren. Seats eerste SUV kwam een jaar geleden op de markt. Nederlandse autokopers kunnen nu veel geld besparen op de bpm door een auto als de Seat Ateca als occasion uit het buitenland te (laten) importeren.



Om voor het financiële voordeel bij auto-import in aanmerking te komen, moet een auto door de belastingdienst als occasion worden aangemerkt. Dat is al zo vanaf een leeftijd van drie maanden oud en enkele duizenden kilometers. Het Duitse dealernetwerk, dat vanwege de belangrijke auto-industrie enorm groot is, heeft grote aantallen zogenaamde Vorführwagen, Jahreswagen en Dienstwagen rijden. Daarnaast rijdt veel fabriekspersoneel ook in deze auto's die vaak binnen een jaar alweer te koop worden aangeboden. Het gaat in beide gevallen om enorme aantallen, omdat het Duitse wagenpark maar liefst zes keer zo groot is als dat van Nederland. Kopers vinden over de grens dus veel meer keuze. Bijkomend voordeel is dat deze fabrieksauto's veel luxer zijn uitgerust dan in Nederland verkochte modellen.


À la Kodiaq en Tiguan

De Seat Ateca kwam precies een jaar geleden op de markt. De SUV deelt zijn techniek met twee andere modellen van het Volkswagen-concern, de Skoda Kodiaq en de Seat Tiguan. De belijning van de softroader is sterk geënt op die van de Leon. Net als die auto heeft de Ateca standaard voorwielaandrijving, maar is leverbaar met vierwielaandrijving die al naar gelang de omstandigheden de achterwielen laat meedoen. Seat leverde de Ateca in eerste instantie met benzinemotoren in sterkte variërend van 115 tot 190 pk. De dieselversies hebben toevallig hetzelfde vermogensspectrum. Kopers van de Seat Ateca kunnen kiezen uit verschillende uitvoeringen zoals de Reference, de Style en de Xcellence. De standaard veiligheidsuitrusting bestaat uit onder meer ESP, een serie airbags en een bandenspanningssensor. Voor het nodige comfort beschikt iedere Ateca over airco, keyless entry en centrale deurvergrendeling.


Seat Ateca FR

In april 2017 heeft Seat de sportieve Ateca FR aan het gamma toegevoegd. Deze heeft de 190 pk sterke 2.0 TFSI-motor. De motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zevenbak, maar optioneel is een zestraps DSG (een geautomatiseerde 'normale' versnellingsbak) leverbaar. Ook de eerste in Duitsland uitgeleverde exemplaren van de Seat Ateca FR zijn al geschikt om bij import naar Nederland veel geld op te besparen. Het voordeel loopt op tot duizenden euro's.