De import van occasions doorbreekt in 2017 de grens van 200.000 auto's. Dat hebben brancheorganisatie Bovag en het RDC pas bekend gemaakt. Geheel volgens de trend van de laatste jaren groeit daarbij het aandeel jonge occasions, omdat steeds meer mensen de (financiële) voordelen daarvan zien.




Het uiterlijk van de derde generatie Porsche Cayenne is vooral van voren gezien en aan de achterkant veranderd. Zijn silhouet is vrijwel ongewijzigd. Aan de voorzijde domineren nog steeds de hoog geplaatste koplampen, nu echter met een ontwerp voorzien van led-techniek waarmee de SUV in lijn is met de Porsche 911. Achter is het verschil nog duidelijker. Daar hebben de ontwerpers hun inspiratie voor de smalle lichtunits duidelijk bij de Porsche Panamera opgedaan. Met deze goed gekozen verandering oogt de Cayenne van achteren minder pompeus.

 

Groter, maar lichter

Porsche nieuwe grootste SUV groeide in alle richtingen. Vooral de lengte nam toe – met zes centimeter – waardoor het model wat gestrekter oogt. Een aanpassing die de dynamiek van het ontwerp ten goede komt. Het heeft tevens een groter interieur tot gevolg. De inhoud van de bagageruimte groeide met maar liefst 100 liter tot 770 liter. Ondanks het iets grotere formaat heeft Porsche in vergelijking met zijn voorganger een gewichtsbesparing van 65 kilogram bereikt. Met dank aan de aluminium carrosserie. De voorpassagiers zien een dashboard dat net als de achterlichten is geïnspireerd op dat van Porsches vierdeurs limousine. Centraal daarin staat een 12,3 inch groot HD-scherm, aangevuld met twee 7 inch displays aan beide zijden van het instrumentarium.

 

Audi Q7 en Bentley Bentayga

Ook onderhuids is de Cayenne 'vers'. Het onderstel deelt hij met dat van de laatste generatie Audi Q7 en de Bentley Bentayga. Het motorenaanbod bestaat aanvankelijk uit drie benzinemotoren: een 3.0 V6 turbo (340 pk), een 2.9 V6 biturbo (440 pk) in de Cayenne S en een 4.0 V8 turbo met 550 pk. Alle drie gekoppeld aan een achttraps automaat in combinatie met vierwielaandrijving. Met achtereenvolgende sprinttijden van 0 naar 100 km/u in 6,2, 5,2 en 4,1 seconden zorgen beide voor sportautoprestaties. In de tweede helft van het jaar volgt nog de Cayenne Hybrid.

 

Geld besparen met auto-import

Het belastingklimaat in ons land is autobezitters al sinds jaar en dag ongunstig gezind. Kopers van een jonge buitenlandse occasion spinnen echter garen bij de nieuwe bpm-regelgeving. De oude op basis van leeftijd wordt momenteel uitgefaseerd ten gunste van nieuwe regels op basis van CO2-uitstoot. Het mooie is dat een drie maanden jonge auto met enkele duizenden kilometers op de klok door de wetgever al als occasion wordt gezien, waardoor op de import daarvan aanzienlijke besparingen te realiseren zijn. Wie daarvan een idee wil krijgen, hoeft alleen maar de nieuwprijzen van bijvoorbeeld de nieuwe Cayenne in ons land en Duitsland met elkaar te vergelijken. In Nederland start de prijslijst bij 109.800 euro, terwijl een dealer bij onze oosterburen slechts 74.828 euro verlangt. Uiteraard gaat een deel van dat verschil bij auto-import verloren aan de bpm die dan alsnog afgerekend moet worden, maar het prijsverschil bedraagt onder de streep nog altijd vele duizenden euro's.