Dat Volkswagen en Audi al decennia innig zijn verbonden is bekend, maar de nieuwe Volkswagen Touareg leent opvallend veel designkenmerken van het chiquere zustermerk. De derde generatie van de top-SUV kwam afgelopen zomer op de markt. De drie maanden die moeten verstrijken voordat een nieuwe auto als occasion uit het buitenland mag worden geïmporteerd zijn dan ook verstreken. Hierdoor kunnen Nederlandse Touareg-kopers veel geld besparen.
Groot, dat is de nieuwe Touareg als vanouds. Met een lengte van 4,88 meter, een breedte van 1,98 meter en een hoogte van 1,70 meter heeft Volkswagen het design bovendien een stuk dynamischer (want langer, breder en lager) gemaakt. De Touareg heeft als altijd een sobere vormgeving met daarin dit keer duidelijke Audi-tintjes, zoals de overhang boven de achterste kenteken en de wat gebolde wielkasten achter. Ook is chroom in ruime mate aanwezig, vooral in de neus. Wie dat niet wil, gaat voor de R-line, waarbij alle glimmers zijn vervangen door zwart.
Audi en Bentley
De Touareg deelt zijn bodemplaat met de Audi Q7 en de Bentley Bentayga. Hierdoor, en dankzij de toepassing van aluminium, is de Touareg ondanks zijn grotere formaat 106 kilogram lichter dan zijn voorganger. Een idee van het toegenomen formaat krijgen we door beide bagageruimtes te vergelijken. Die van de tweede Touareg had een inhoud van 697 liter, het hier beschreven nieuwe model voegt daar nog eens 113 liter aan toe.
Grote schermen
Voor het interieur is Volkswagen eveneens naar de tekentafel gegaan. Net als bij BMW staat de middenconsole nu onder een kleine hoek naar de bestuurder. Een 15 inch touchscreen domineert het dashboard. Voor de bestuurder bevindt zich een digitaal instrumentenpaneel van nog eens 12 inch waardoor het geheel alweer herinneringen oproept aan dat van de nieuwe grote Audi's (A7 en A8). Gadgetfreaks komen in de nieuwe Touareg dus flink aan hun trekken.
Vooral diesels
Volkswagen bood kopers van de Touareg bij zijn introductie deze zomer alleen keuze uit twee V6 dieselmotoren van 231 en 286 pk, beide overigens wel in combinatie met 4Motion vierwielaandrijving. Inmiddels is daar een 3.0 V6 benzinemotor met 340 pk bijgekomen. Voor begin 2019 staat een 4.0 V8 TDI met 421 pk op de rol. Verder heeft Volkswagen voor de nabije toekomst de komst van een plug-in hybride aangekondigd. Deze krijgt een totaal vermogen van 421 pk en een elektrische actieradius van 50 kilometer. Deze PHEV gaat sowieso naar China en komt misschien ook op ons continent in de showrooms. Volkswagen koppelt de motoren aan een achttraps automaat.
Import uit Duitsland blijft groeien
Met Nederlandse vanafprijzen van 79.750 euro voor de basisuitvoering in combinatie met de 231 pk TDI-motor is de nieuwe Touareg bepaald geen 'Volks'wagen meer. Gelukkig biedt onze bpm-regelgeving ruimte om jonge occasions voordeliger uit bijvoorbeeld Duitsland te importeren. Dat levert overigens niet alleen flink financieel voordeel op. De keuze uit luxe jong gebruikte auto's is in Duitsland vele malen hoger dan bij ons. Daarbij komt dat deze auto's vaak stukken beter zijn uitgerust. Tenslotte is de fabrieksgarantie ook nog eens pan-Europees overdraagbaar. Het is dan ook geen wonder dat rond de import van jonge occasions uit Duitsland in ons land de afgelopen tien jaar een complete industrie is ontstaan. De import neemt al vijf jaar ieder jaar met 20 tot 25 procent toe.