De nieuwe Volvo XC60 staat sinds september bij de dealers. Daarmee zijn de eerste exemplaren al extra voordelig als occasion uit bijvoorbeeld Duitsland te importeren.
Volvo is kampioen van de langlopende modellen. De XC90 ging twaalf jaar mee en de tweede generatie van de XC60 hebben de Zweden pas na negen jaar geïntroduceerd, terwijl de levenscyclus van een auto doorgaans zo'n zeven jaar bedraagt. De populaire middenklasse SUV voerde in Europa zelfs meerdere keren de verkooplijsten in zijn segment aan en troefde daarmee stevige concurrentie, zoals de Audi Q5, de BMW X3 en de Mercedes GLC, af. De tweede generatie is optisch een mix tussen het huidige model en de nieuwe Volvo XC90. Ook technisch komen de twee deels overeen, want de XC60 staat op de modulaire bodemplaat van de XC90. De hoge Volvo-typische achterlichten zijn horizontaal verlengd, waardoor ze een driehoekige vorm hebben gekregen. De koplampen kenmerken zich door horizontale led-dagrijverlichting.
Veiligheid
Net als zijn grote broer levert Volvo ook de XC60 alleen met viercilinders. Kopers kunnen kiezen uit een T5 (254 pk), een T6 (320 pk) en het topmodel, de Volvo XC60 T8 met 407 pk. Deze laatste is een plug-in hybride. In dit segment, waarin zakelijke rijders zo sterk vertegenwoordigd zijn, ontbreken diesels uiteraard niet. Volvo heeft daarvoor een D4 met 190 pk en een D5 met 235 pk ter beschikking. Alle versies krijgen standaard een automaat. Op veiligheidsgebied loopt de XC60-rijder voorop. Af-fabriek heeft de SUV meerdere systemen die noodsituaties niet alleen herkennen, maar er desnoods voor afremmen en/of zelfs van wegsturen. Deze hebben namen als City Safety, Oncoming Lane Mitigation en Blind Spot Information System.
Prijzen
De Nederlandse prijzen van de nieuwe Volvo XC60 starten bij 58.995 euro voor het basismodel, de voorwielaangedreven T5 Momentum. Dat loopt op tot 68.995 euro voor de XC60 D5. Wie kiest voor een occasion (dat is een auto voor de belasting al met slechts 3.000 kilometer en vanaf drie maanden) uit het buitenland, bespaart op de Nederlandse prijzen vele duizenden euro's. Niets voor niets neemt de import van jonge occasions al jaren achter elkaar op met 20 tot 25 procent. Steeds meer mensen zien de voordelen van het (laten) importeren van een auto uit bijvoorbeeld Duitsland. Naast de geldbesparing spelen het behoud van fabrieksgarantie, de rijke uitrusting en de enorme keuze hierbij mee. Het wagenpark is bij onze oosterburen vijf keer zo groot, waardoor occasionkopers makkelijk een auto vinden die aan hun wensen voldoet.