4 manieren waarop je een foute importauto kunt herkennen.
Omdat auto-import de laatste jaren een enorme vlucht genomen heeft, is het aanbod geïmporteerde tweedehands auto's ook flink toegenomen. De herkomst daarvan is echter niet altijd even duidelijk. Dit zijn de manieren om een foute importauto te herkennen.




1. Aan een schadeverleden.

Controleren of een auto een schadeverleden heeft kan op twee manieren:

  • Controleer de lak op overgespoten plaatdelen of laat dit doen door iemand die er verstand van heeft.   
  • Controleer of de naden tussen de verschillende plaatdelen gelijk zijn. Bijvoorbeeld bij de portieren, de motorkap en de kofferklep.


2. De verkoper wil het schadevrij zijn van een auto die hij als zodanig verkoopt, niet meenemen in het koopcontract.

Als een verkoper beweert dat een auto schadevrij is, neem dit dan mee in het koopcontract. Is een auto fout of de verkoper malafide, dan zal deze hier moeilijk over doen en weet je genoeg.


3. Het verleden van de auto (onderhoud, kilometers) is niet na te gaan.

Dit kan door papierwerk zoals een ingevuld onderhoudsboekje (let op, deze zijn te vervalsen, te herkennen aan gekopieerde in plaats van geprinte pagina's). Ook uit papieren zoals apk-keuringsrapporten (in Duitsland uitgevoerd door de Tüv of de Dekra) en onderhoudsrekeningen kun je opmaken of een auto een reële kilometerstand heeft en waaraan hij gerepareerd is. Allemaal belangrijke zaken die je wilt weten als je een auto van vele duizenden euro's koopt.


4. Het bpm-bedrag is veel te laag

Op de website van de RDW kun je allerlei technische en administratieve gegevens van een auto inzien, waaronder ook het bpm-bedrag. Als het kenteken van de auto op de foto's te lezen is, kun je dit invullen op de RDW-site, waarna je deze gegevens kunt inzien. Het bruto BPM-bedrag staat vermeld onder het tabblad 'Fiscaal'. Als dit veel te laag is, is het een administratieve fout of betreft het een uit het buitenland geïmporteerde schadeauto die hier is gerepareerd.

 


Ook aan de hand van buitenlandse apk-papieren, zoals hier het rapport van de Dekra, valt dit na te gaan.


Uit een ingevuld en afgestempeld onderhoudsboekje valt na te gaan of de kilometerstand van een auto reëel is en of hij op de juiste manier is onderhouden.