In enkele vorige blogs hebben we al uiteen gezet hoeveel geld je kunt besparen door een auto te importeren. Nu kun je lezen hoe dat precies zit en hoeveel geld je aan de strijkstok van de overheid laat hangen als je een nieuwe auto in Nederland koopt.
Het begint al met de btw. Per 1 oktober is de btw in Nederland verhoogd van 19 naar 21 procent, maar in Duitsland bedraagt het percentage nog 19 procent. Daarin zit de winst van diegene die een auto uit Duitsland importeert. Bij import gebeurt er namelijk iets moois; het btw-verschil is voor de koper en omdat wij de auto op uw naam kopen is die twee procent helemaal voor u!
Bpm-voordeel
En dan de vermaledijde belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm). Deze luxebelasting moet bij import helaas wél met de douane worden afgerekend. De bpm maakt onze nieuwe auto's tot de duurste in Europa, maar biedt slimme kopers van een occasion uit Duitsland enorm financieel voordeel. Per 1 januari 2015 zijn de bpm-tarieven opgeschroefd. Dat betekent slecht nieuws voor kopers van een nieuwe auto, maar goed nieuws voor kopers van import-auto's, omdat de bpm voor occasions ontzettend hard afschrijft.
Fiscale occasion
De enige voorwaarde waaraan een importauto moet voldoen, zodat zijn nieuwe eigenaar van dit financiële voordeel gebruik kan maken, is dat het een occasion moet zijn. De belastingdienst merkt een auto fiscaal als occasion aan als deze minimaal drie maanden oud is en er minstens 3.000 kilometer op de teller staat. Deze bpm-afschrijvingstabel geeft een idee van de enorme besparingen die dan mogelijk zijn. Voor de periodes tussen de vermelde maanden zitten per maand nog kleine staffels, maar die laten we ten behoeve van het overzicht buiten beschouwing.
Tabel afschrijvingspercentage BPM
Leeftijd vanaf datum eerste toelating | Percentage BPM-afschrijving |
3 maanden | 14 % |
5 maanden | 19 % |
9 maanden | 28 % |
12 maanden | 41 % |
Met onze bpm-calculator bereken wij in een mum van tijd hoeveel geld u op uw droomauto kunt besparen.