De eerste exemplaren van de nieuwe Porsche Panamera zijn vanaf nu interessant als import-auto. Porsches sportsedan kwam in november 2016 op de Europese markt en daarmee heeft hij de voor slimme autokopers zo belangrijke leeftijd van drie maanden bereikt.
Vanaf dat moment – en met enkele duizenden kilometers op de klok – ziet de belastingdienst een auto bij import als tweedehands. Dat betekent dat kopers dankzij de bpm-regelgeving op de aanschaf van een jong gebruikte Porsche Panamera uit bijvoorbeeld Duitsland vele duizenden euro's kunnen besparen. Tel daarbij op het feit dat dit soort exclusieve auto's door een gunstiger belastingklimaat en grote aantallen sowieso veel goedkoper zijn dan bij ons en je krijgt een idee van de potentiële besparingen. Daarbij hoeft de nieuwe Nederlandse eigenaar zich over zekerheden geen zorgen te maken, want fabrieksgarantie is overdraagbaar en binnen Europa zelfs grensoverschrijdend.
Geld besparen op auto-import
Veel mensen kopen op deze manier zonder dat zij hiervan op de hoogte zijn jong gebruikte Duitse BMW's bij de Nederlandse dealers. Vanwege de krappe marges op nieuwe auto's kunnen zij hiermee hun winstgevendheid wat opkrikken. De A-locatie en tientallen medewerkers moeten immers worden betaald. Als u echter zelf uw BMW-occasion in Duitsland uitzoekt en door een importspecialist laat importeren, houdt u het enorme prijsverschil – dat al snel oploopt tot vele duizenden euro's – in uw eigen zak.
(R)evolutie
De tweede generatie Panamera (de eerste was er vanaf 2010) is uiterlijk een evolutie van het eerste model. Verder is vooral in de achterlichten het nieuwe design van de led-achterlichten van de nieuwe Porsche 911 te herkennen. Waar het uiterlijk nog een evolutie is, heeft Porsche onderhuids echter uitgepakt met veel nieuwe technologie. Zo beschikken de verschillende uitvoeringen over nieuw ontwikkelde V6- en V8-biturbomotoren. Met de sterkste versies zijn prestaties van supersportwagen-niveau mogelijk. De Porsche Panamera Turbo heeft een 550 pk en 70 Nm sterke 4,0-liter V8. Hiermee hoeft de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u slechts 3,8 seconden te duren. Pas bij een snelheid van 308 km/u wint de luchtweerstand het van de motor. Voor wie minder haast en/of een minder dikke portemonnee heeft, is er ook de Porsche Panamera 4S met een 440 pk sterke V6 biturbomotor en zelfs een 422 pk sterke diesel, de Panamera 4S diesel.


