De vijfde generatie BMW 5-serie touring breekt op een belangrijk punt met zijn voorgangers. Door toepassing van standaard luchtvering is hij comfortabeler dan ooit. Het nieuwe model is sinds juni op de markt en daarom vanaf nu interessant om als occasion uit Duitsland te importeren.
Over de nieuwe BMW 5-serie touring zijn een aantal interessante nieuwigheden te melden. Uiteraard is veel hetzelfde als bij de 5-serie sedan (lees hier het artikel over de nieuwe BMW 5-serie sedan. Het meest verrassend is dat uit eerste tests blijkt dat de station-variant van de 5-serie meer comfort biedt dan ooit. Dit komt omdat het model standaard is voorzien van luchtvering met niveauregeling. Kopers die zoveel comfort niet willen, hebben in de optielijst echter twee mogelijkheden om meer dynamiek in het weggedrag te brengen. De eerste is Dynamic Damper Control. Hiermee kan de bestuurder met een druk op de knop de karakteristiek van het onderstel aanpassen. De tweede is een extra sportief afgestemd en met 10 millimeter verlaagd M-onderstel.
Lichter
De vijfde generatie breekt op nog een ander punt met zijn voorgangers. Waar iedere nieuwe touring groter en zwaarder werd – met een bijkomend effect op prestaties en brandstofverbruik – is het nieuwe model voor het eerst groter, maar tegelijkertijd ook lichter; tot 100 kilogram. Net als bij de sedan is de carrosserie grotendeels van aluminium. Zo ook de achterklep (–4,5 kilogram) die traditiegetrouw in twee delen te openen is. Optioneel kan dit overigens ook handsfree door de voet onder een sensor van de achterbumper te bewegen. De klep biedt toegang tot een laadruimte met een inhoud van 570 liter. Met de uit drie delen bestaande achterbank neergeklapt groeit dit tot 1.700 liter (+ 30 liter). Vermeldenswaard is verder dat de beenruimte op de achterbank met 18 millimeter is toegenomen. Het resultaat is dat zelfs mensen van 1,90 meter op de achterbank goed kunnen zitten, zelfs als de voorstoelen in de achterste stand staan.
Geen M5 Touring
BMW levert de 5-serie touring vanaf juni met vier motoren: een 520d en 530d en een 530i en 540i. De sterkste versies zijn optioneel met BMW's vierwielaandrijving xDrive leverbaar. Op de basisdiesel na zijn alle motoren gekoppeld aan een achttraps automaat. Andere motorvarianten komen in een later stadium beschikbaar. Een touring-versie van de BMW M5 blijft dit keer helaas achterwege.
Geld besparen bij auto-import
Wie zo snel mogelijk de nieuwe BMW 5-serie touring wil rijden, maar het liefst zo min mogelijk van de luxebelasting bpm wil betalen, kan de auto uit het buitenland (laten) importeren. Vooral Duitsland is hiervoor geschikt, omdat de fabriek en dealers ieder jaar vele duizenden nieuwe auto's inzetten als zogenaamde Vorführwagen, Jahreswagen of Dienstwagen. Deze auto's zijn vaak ook nog eens zeer rijk uitgerust. Bovendien heeft Duitsland het voordeel dat de automarkt zes keer zo groot is als de onze met daarin ook nog eens een relatief groot aantal Duitse merken, dus Nederlandse kopers van Duitse occasions hebben keuze te over. Het belangrijkste argument voor import van jonge tweedehands auto's blijkt voor de Nederlandse handelsgeest echter het feit te zijn dat kopers daarmee vele duizenden euro's besparen.